BoJack Horseman-recension: Somber Final Episodes Come to a Polarizing End

Med undantag för ett upprörande showstopper-avsnitt, andra halvan avBoJack HorsemanDen sista säsongen går all-in på rakt drama, och förstärker sig som en show om missbrukssjukdomen och dess effekter på missbrukaren och människorna runt dem. Det här kan vara den minst roliga säsongen av BoJack, men det är också den mest hetsiga. Spänning, dramatik och känslan av oundviklig undergång gör det svårt att se men omöjligt att inte se.

I mingenomgång av säsongens första halvlek, jag undrade om BoJack (Will Arnett) kunde förlösas, eller om han än en gång skulle ge sig i frestelse och förtvivlan. Utan spoilers, låt det sägas att han gör båda, otaliga gånger, under hela den sista sträckan, och det är lika ärligt som irriterande. Vid varje givet ögonblick kan BoJack vara medkännande, självisk, deprimerad, fatalistisk, hoppfull, generös och grym. När hans offentliga image faller sönder (på grund av händelser som återspeglar den nuvarande politiska miljön, men inte reducerar den till klichéer), lägger BoJack, hans vänner och allmänheten mycket tid på att försöka väga BoJacks själ i vågskålen. Vissa vill frikänna honom, och vissa (de flesta) vill fördöma honom, men programmet ger oss inget svar på om BoJack är 'bra' eller 'dålig', och antyder starkt att en sådan bedömning är bortom vår förmåga.

Inte ens döden gör livet till en snygg historia. Som fakta om Sarah Lynns (Kristen Schaal) döden avslöjas förändras meningen med hennes offentliga liv. Så även Herb och Beatrice formar BoJacks handlingar bortom graven - genom ånger, skuld, nostalgi och de dödas djupa oåtkomlighet. BoJack, som många av oss, är besatt av vad andra människor tycker om honom och vad hans arv kommer att bli. Men showen påminner oss om att arv inte är vår sak, och utanför vår kontroll.

Bojack Horseman

BoJack Horseman

Netflix

Att komma överens med denna förlust av kontroll visar sig vara det bästa möjliga för BoJacks biroll. Genom att prioritera sin lycka framför sina egna förväntningar på vad de 'borde' vara, kan några få göra förvånansvärt bra val. De kan göra detta i proportion till deras förmåga att bottna på BoJack. När BoJack är i ett aktivt beroende är han ett svart hål som förtär sig själv och alla som har otur att komma in i dess omloppsbana. Diane (Alison Brie), Todd (Aaron Paul), och prinsessan Carolyn (Amy Sedaris) måste alla bestämma hur länge de ska flirta med händelsehorisonten. Det är en speciell show som på allvar kan leka med tanken att dess huvudkaraktär kan bli övergiven av sina serielånga vänner, och en ännu mer speciell show som kan antyda att detta kan vara bäst för alla.

Säsongens fråga är om någon kan utföra ett sådant mirakel av extraktion. När BoJack är i remission -- när han kan hålla sig ren, hålla sitt ego i schack och undvika självbesatthet -- är hans bara ett vanligt liv, varken mer eller mindre komplicerat, tragiskt eller meningslöst än någon annans. Birollernas handlingar förblir lite mer lättsamma och förhöjda än BoJacks (Diane's writer's block tar formen av smärtsamt korrekta, självdömande hallucinationer; Todds känslomässiga välbefinnande beror på en kapris som är en kombination av I Love Lucy och en samurajfilm ), men varje intrig brottas med samma teman som förväntan och individuation. När de kan sätta sina liv i perspektiv läker de. När de har fastnat för dramat kan de inte.

Netflix Originals 2020: En komplett guide till de nya serierna och filmerna

Alla kommer inte att gilla hur serien slutar, och det sista avsnittet kommer att vara splittrande. Du kanske önskar att det gick till på ett annat sätt. Men komplexiteten, om inte tvetydigheten, är poängen. Det här är inte Horsin' Around. Skrattraderna och de otaliga, geniala slänga sight gags finns fortfarande kvar, men du kommer att vara så insvept i historien att du förmodligen kommer att ignorera de flesta av dem. De står som betecknare för den omsorg och uppmärksamhet som skänks på varje avsnitt, men den här säsongens verkliga fokus är en investering i berättelsens känslomässiga verklighet och en förenlighet med karaktärernas fulla mänsklighet, vare sig det är djur eller annat. Det finns inte mycket rök och speglar; den här säsongen ser dig rakt i ögonen.

TV-guidebetyg: 4/5

De sista åtta avsnitten av BoJack Horseman har premiär fredagen den 31 januari på Netflix.