Chilling Adventures of Sabrina Säsong 3 Recension: Double the Trouble for Our Favorite Witch

NärSabrinas häftiga äventyråterkommer för del 3 (låt oss kalla den säsong 3) den 24 januari, det kommer att vara samma batsh**-show som fans känner till och älskar – men den här gången med känslomässiga utdelningar som är två långa omgångar på gång. Serien startar ungefär en månad efter händelserna i del 2-finalen. Lillith (Michelle Gomez) härskar över helvetet - men kanske inte så länge - med Nick instängd där bredvid henne. Stackars Nick Scratch (Gavin Leatherwood) offrade sig själv för kärleken och erbjöd sin kropp och sinne för att fånga Lucifer (Luke Cook), så även om han på utsidan är fastkedjad som kosmos mest sorgliga gycklare, internt kämpar han ständigt för att hålla djävulen tillbaka. Med Lucifer försvunnen från tronen är coven äntligen befriad från helvetets magi, men som alltid i CAOS finns det en oväntad skiftnyckel som gör allt värre istället för bättre.

Avsättningen av Lucifer -- ett drag som syftar till att rädda Sabrina (Kiernan Shipka) från en evighet av att styra helvetet vid sin fars sida - försvagar förbundet oerhört. Faktum är att varje häxa som ber till The Darkest of Lords upplever en märklig brist på styrka. Som vår besättning snart upptäcker, beror det på att utan att Lucifer håller ett fast kommando över helvetet, är hela kosmos ur balans. Härifrån springer de två huvudsakliga handlingslinjerna, packade i åtta snäva avsnitt, framåt.

Den första trailern för Chilling Adventures of Sabrina del 3 skickar oss direkt till helvetet

Först och främst Zelda (Miranda Otto) samlar det som är kvar av covenen och öppnar akademin igen med Hildas (Lucy Davis) hjälp. När coven försöker återta sin tidigare makt utan att böja sig för djävulen rullar ett mystiskt hot upp mot Greendale. Till en början ser de ut som utslag av American Horror Story: Freak Show, men just den här karnevalen, en familj av hedningar, introducerar tittarna inte bara till en kavalkad av häxhistoria, utan också en alternativ väg för att komma åt och utnyttja magi.

För det andra, Sabrina -- med hjälp av Harvey (Ross Lynch), Rosa (Jaz Sinclair), och Theo (Lachlan Watson) -- försöker hitta ett sätt att rädda Nick från både helvetet och djävulen, utan att befria djävulen att utöva sitt raseri mot sina tidigare akolyter. Under loppet av detta kommer Sabrina allt närmare det öde hon med nöd och näppe undvek i del 2:s final. Någon måste återställa balansen i de tre världarna innan de alla tre förstörs av maktobalansen. Och Lillith, även om den är både skräckinjagande och smart, kommer inte att klippa det eftersom Hell's court inte accepterar någon annan än en sann helvetesgjord kunglig.

Men den här säsongen finns det en ny karaktär som passar den beskrivningen lika bra som Sabrina. Gå in i Prince Caliban (Sam Corlett), gjord av Pandemoniums lera (för, ärligt talat, varför inte?), som utmanar Morningstar-linjen för rätten att styra helvetet. Även om det låter som en perfekt lösning för Sabrina till en början, kommer Calibans planer för det nya förbättrade helvetet att få ännu värre krusningar för Greendale än Lucifers. (Dessutom är Caliban superhett, så uppenbarligen finns det gnistor som förändrar den centrala kärlekstriangelns dynamik på ett bra sätt.) Den trevande alliansen som uppstår mellan Lillith och Sabrina erbjuder några av de bästa scenerna i del 3, liksom utökade berättelser som utspelar sig i själva helvetet.

Sabrinas häftiga äventyr

Diyah Pera/Netflix

Så slutligen, i del 3 av CAOS, seriens kärnkamp -- kommer Sabrina att välja att omfamna sin mänsklighet eller häxeri? -- kommer till sin spets. Sabrina slits mellan sin familj, sina vänner och universum på ett sätt som inte kan tas bort med en bekväm trollformel. Tryckkokaren del 3 sätter henne i tvingar henne att göra ett val. Kommer hon att välja att stå vid de människor som älskar henne (men ibland begränsa henne) eller kommer hon att stå för sig själv (och de ambitioner hon har om hur världen skulle kunna vara)? Denna fråga kommer till sin spets i en explosiv säsongsavslutning som på ett legitimt sätt ändrar status quo för serien.

Det är inte bara Sabrina själv som förändras på ett oåterkalleligt sätt, Sabrinas närmaste vänner och familj blommar ut på ett sätt som är oerhört tillfredsställande för trogna tittare av serien. Theo, efter en lång och pågående resa till självacceptans, finner oväntad romantik. Harvey och Roz får en chans att se om de verkligen kan få deras förhållande och deras vänskap att fungera. Ambrose (Chance Perdomo), äntligen ut ur husarrest, hittar ett nytt syfte när han går med i Prudence (Tati Gabrielle) för att jaga fader Blackwood (Richard Coyle) som försvann efter förra säsongens störtande av Djävulen. Hilda får tid att ge plats åt sina önskningar och önskningar inför sin systers ambition. Zelda kliver in i den maktposition hon alltid velat ha och visar sig vara en bättre ledare för coven än vad Blackwood någonsin var.

Chilling Adventures of Sabrina Säsong 3-bilder retar en oroande Nick-Sabrina-återförening

Karaktärstillväxten i del 3 är enkelt uttryckt, läcker. De känslomässiga utdelningarna av varje resa hindrar showen från att glida in i WTF!?! territorium och fast grundad CAOS som en show med något att säga utanför quippy one-liners. Insatserna är höga i del 3, och det råder ingen tvekan om att del 4 kommer att vara fundamentalt annorlunda än programmet vi har sett. Men som med allt Sabrina Spellman rör vid, kommer stormen vi måste klara av för att nå dit vara värt det i slutändan.

TV-guidebetyg: 4/5

Chilling Adventures of Sabrina del 3 har premiär fredagen den 24 januari på Netflix.