Clarice Recension: CBS:s Haunting Silence of the Lambs Spin-Off gör Clarice Starling stolt

Rebecca Breeds, Clarice

Rebecca Breeds, Clarice

Brooke Palmer/CBS

Clarice Starling behöver ingen presentation. Hon är den typ av banbrytande karaktär vars tv-serie kan säljas med ett namn.Clarice. Som Cher. Den nya CBS-proceduren, som fastställdes ett år efter händelserna iNär lammen tystnar, antar att Clarice Starling nu är känd i sin värld också: Hon är kvinnan som tog ner Buffalo Bill - och tango med Hannibal Lecter, även om du inte kommer att höra Hannibal nämnas vid namn i serien. Det finns en juridisk förklaring till hans frånvaro från den här berättelsen (rättigheterna till författaren Thomas Harris karaktärer är förvirrande uppdelade), men det är en gåva för showen: den behåller fokus på Clarice. Hon är den enda kändisen som den här showen behöver. Hennes FBI-terapeut refererar till Hannibal snett som hennes 'sista terapeut'; han var fascinerad av att försöka komma in i hennes huvud. Nu fortsätter den nya serien hans arbete utan honom.

Clarice, som har premiär den 11 februari på CBS, har en uppenbar fördel jämfört med de flesta procedurer: Dess huvudperson är redan en av de största hjältinnorna genom tiderna. Men det finns tillräckligt många sätt som den här showen kunde ha gått fel på så att det är värt att fira hur lätt det ser ut att få det viktigaste rätt. Clarice gör Clarice stolt. Spelas här avRebecca Breeds, Clarice Starling är elektrisk. Breeds är omedelbart charmig i rollen - hon imiterar inteJodie Foster, men hon lämnar ett liknande intryck, samtidigt tuff och sårbar och gnistrande som en strömförande tråd. Hon har till och med rätt höjd för att tornas över av männen runt omkring henne. Det som håller ihop karaktären är Clarices distinkta West Virginia-accent, som, efter mina farföräldrar i West Virginia, den australiensiska skådespelerskan spikar. Det är en spänning att höra en appalachisk accent på en smart kvinna i mitten av ett stort nätverksprocedur.

Liksom filmen har serien självförtroendet att inte överspela det som gör Clarice Starling cool. Clarice är intresserad av sin hjälte som person, inte ett popkulturarv. Och när programmet går förbi hennes större rykte än livet, gör en traumatiserad Clarice i princip detsamma. Serien startar när hon kallas tillbaka till fältet för första gången på ett år, plockad ut ur källaren på Behavioural Sciences Unit av Ruth Martin (Jayne Atkinson), den amerikanska senatorn vars dotter, Catherine (Marnee Carpenter), Clarice räddade från Buffalo Bill. Ruth, nu riksåklagaren, vill att kvinnan som räddade hennes dotter ska gå med i hennes nya arbetsgrupp för våldsbrott under Paul Krendlers vakande öga (Michael Cudlitz).

När det gäller procedurerna är Clarice långt ifrån den överfyllda teatraliteten i den sista serien som utspelar sig i Thomas Harris-universum. VarHannibalvar utsmyckad, Clarice är rak och avskalad, nästan sorgsen. Det syftar inte till att vara skrämmande så mycket som att spöka. De första tre avsnitten som gjorts tillgängliga för kritiker tyder på att showen kommer att balansera fristående fall med en bra mängd serialisering, vilket kan skapa vad som kan vara en långsiktig konspiration som involverar mördade kvinnor. Den historien är ibland rörande men också potentiellt oansvarig; det verkar ta sig an Big Pharma från en vinkel som bara är några grader borta från att driva en falsk koppling mellan vacciner och autism. Det är för tidigt att vara säker på vart programmet är på väg, men det är ett förvirrande val, även för en serie som utspelar sig i början av 90-talet.

Michael Cudlitz, Rebecca Breeds, Clarice

Brooke Palmer/CBS

Ändå är en av de mest tillfredsställande sakerna med Clarice att det inte är en modern omformning - det här är en riktig Clarice Starling-uppföljare från 1993. Karaktärerna skriver i anteckningsböcker när de är ute på fältet och skickar viktig information via fax. Det är trevligt att se ett program med så få skärmar. Clarices återgångsprocessmässiga atmosfär dämpas bara lite av dess konstnärliga riktning; utseendet på serien är nästan för tidlöst, som att den jobbar så hårt för att undvika att blinka åt eran att den slipar ner några av detaljerna som kunde ha gett den karaktär. Det är bättre för Clarice att spela rakt än gå över toppen; ett häftigt, självmedvetet 90-talsverk om Clarice Starling skulle vara outhärdligt. Men skulle det döda showen att kasta oss en axelvadd?

Clarice blir mer levande inuti sin hjältes huvud, blinkar tillbaka till Clarice och Catherines tvillingupplevelser med Buffalo Bill eller plågar Clarice med surrealistiska hallucinationer. De skakande tillbakablicken, som återskapar filmen i kuslig detalj, hamrar in hennes trauma samtidigt som de levererar snabb exponering, men programmet lutar sig för hårt mot dem; Breeds prestation gör redan klart att Clarice sliter i kanterna. Den ström som går genom de första avsnitten, precis som den löpte genom filmen, är epidemin av våld mot kvinnor. Både Clarice och Catherine kämpar för att möta den fasa de genomlevt och läka från deras prövningar. Showen kan märka detta som trauma och sätta Clarice i terapi för att bearbeta det.

Vad den inte har gjort, åtminstone inte ännu, är att matcha filmens grepp om sexism på arbetsplatsen. Efter tre avsnitt är Clarice helt klart mer fokuserad på Clarice än på att förädla någon av sina manliga kollegor, men hon blir en tidig allierad i en av sina nya lagkamrater, Tomas Esquivel (Lucca De Oliveira). Deras medutredare -Kal Penns Shaan Tripathi ochNick Sandow's Agent Clark - verkar sympatisk nog. I den stora bilden av showen jobbar systemet mot Clarice, men i närbild är det bara Krendler som utgör ett konsekvent hinder för hennes arbete, och inte ens han kan upprätthålla sin roll som en våt filt länge. Clarice borde humanisera alla dess huvudkaraktärer, men jag hoppas att den inte glömmer att humaniserade män också kan vara sexistiska. Showen har beskrivits som historien om en kvinna som hittar sin röst i en mans värld. Det kan inte göra rättvisa åt det som gör Clarice banbrytande om det inte åtar sig att ge henne en kamp i uppförsbacke.

De tre första avsnitten ger inte heller mycket indikationer på Clarices inställning till ras och intersektionalitet, vare sig med de färgade männen i hennes team eller med hennes varma, no-nonsense vän Ardelia Mapp (Devyn A. Tyler). Men nyckeln till showens synvinkel kan vara Ruth Martin. Ruth, möjligen den mäktigaste kvinnan i Clarice's America, skjuts mot ett omfattande brottsförslag som hon hävdar kommer att rädda landets döttrar från nästa Buffalo Bill. Hennes blödande hjärta räkning ger serien en öppning för att se på sig själv: en polisprocedur som sänds i en tid då polisens processer är under mer granskning, utspelad i en era som banade väg för vår nuvarande kultur av överpolisiering. Showen börjar redan trycka tillbaka mot Ruth och drar en gräns mellan de enkla brottslösande segrarna som gör att åklagaren ser bra ut och de stökigare, mörkare sanningar Clarice vill avslöja. Fans av The Silence of the Lambs borde inte förvänta sig att Clarice skulle matcha filmens skräck, men det gör den precis vid kvinnan i dess centrum. Det är en väl genomförd procedur som fungerar eftersom den har förnuftet att hålla sig borta från Clarice Starlings väg och låta henne kliva in i ljuset.

TV-guidebetyg: 4/5

Clarice har premiär torsdagen den 11 februari kl 10/9c på CBS.

Rebecca Breeds, Clarice