Dark Winds Review: A Solid Mystery och enastående prestationer driver fram AMC:s Navajo Tribal Police Drama

Zahn McClarnon, Dark Winds

Zahn McClarnon, Dark Winds

Michael Moriatis/Stalwart Productions/AMC

Det finns en redigering tidigt i 'Monster Slayer', det första avsnittet av AMC-serienMörka vindar, som fungerar som ett uppdrag. Efter en actionspäckad prolog som skapar mysteriet i hjärtat av denna första säsong med sex avsnitt möter vi Joe Leaphorn (Zahn McClarnon), en detektiv hos Navajo stampolisen, när han står över en tuff motorcyklist tvingar han att begrava några pocherade artefakter på nytt. DirektörChris Eyre(Röksignaler) ge honom den fullständiga behandlingen av västerländsk hjälte, skjuta McClarnon från en låg vinkel, långsamt avslöja konturerna av hans vackra, väderbitna ansikte under sin cowboyhatt, och rama in det hela mot ett ökenlandskap badat i solljus. En bit senare är vi i ett motellrum och spelar en gammal västernfilm där cowboys slåss med ansiktslösa indianer. Det är ett häpnadsväckande, om inte subtilt, ögonblick av kontrast mellan vilken typ av historier som traditionellt berättas om detta hörn av världen och vad Dark Winds har i åtanke.

Det är också en kontrast när det gäller vem som får vara berättelsens hjälte. I vissa avseenden är Leaphorn en klassisk mysterieroman: kunnig, envis och kan få folk att berätta för honom vad han vill veta. Och, som vilken lokal lagman som helst, avskyr han det när FBI försöker hamna mitt i hans affärer, särskilt när det är den nedlåtande agenten Whitover (Noah Emmerich), som Leaphorn har en historia med. Men det finns mer än stolthet över Leaphorns motstånd. Han har sett tillräckligt för att veta att de han har svurit att skydda har det bättre när omvärlden stannar, ja, utanför.

Dessutom har Leaphorn mer omedelbara bekymmer än att hitta helikoptern som användes i ett vågat väpnat bilrån som är så viktigt för Whitover (och som kan ha hamnat på Navajos land). Det är frågan om de två kropparna som hittats i det motellrummet (inklusive en ung kvinna som en gång var förlovad med Leaphorns bortgångne son). Sedan är det hans nya ställföreträdare, Jim Chee (Kiowa Gordon), som återvänder till där han växte upp för att anmäla sig till tjänst. Han är ivrig och till synes kompetent, men varken Leaphorn eller hans sergeant, Bernadette (Jessica Matten), är ganska säker på vad jag ska göra av honom.

8.1

Mörka vindar

på AMC

• Solid mystik
  • Ännu bättre prestationer
  • Lokal och tidstypisk detalj

• En längre säsong kunde ha fokuserat på mer än ett fall

Dark Winds är anpassad från en serie mysterieromaner skrivna av Tony Hillerman mellan 1970 och 2006. (Hillermans dotter Anne Hillerman har hållit serien vid liv sedan hans död 2008.) Den är producerad avRobert Redford(som köpte rättigheterna till karaktärerna på 80-talet och producerade två tidigare försök att anpassa den) och Hillerman vänGeorge R.R. Martin. Om det låter som många vita människor som vallfärdar berättelser om inhemska karaktärer, är det värt att notera att showen är i övrigt hårt bemannat av inhemska författare, producenter och besättning (för att inte säga något om dess rollbesättning:Errol MorrisDen olyckliga Hillerman-anpassningen från 1991 gjorde förbryllande Fred Ward som Leaphorn).

Utspelar sig 1971 – det sista året av ett indianers övertagande av Alcatraz, en av erans högst profilerade protester – den är fylld med tidstypiska detaljer, regionala detaljer och punkter av kulturell spänning. Leaphorns fru, Emma (Deanna Allison), arbetar till exempel som sjuksköterska och översätter åt patienter medan hon förmedlar meddelanden i Navajo som hennes chef inte förstår, som att varna gravida patienter att föda någon annanstans för att undvika att steriliseras mot deras vilja.

Mysteriet utspelar sig i en framdrivande takt – en och annan återvändsgränd i en återvändsgränd – men det är den sortens spänningar som hjälper till att ge serien en extra laddning. Det är svårt att se mycket av Martins inflytande i serien, men showens värld är en plats fylld av kulturer som har sina egna sätt att göra saker som ibland leder till att de krockar. Det är sant för den vita och inhemska världen men också för fraktioner inom Navajo Nation, en plats som är hem för politiska aktivister, utstötta, de som försöker hålla sig till traditionella sätt och de som har ett öga på den stora världen bortom nationens gränser. Genom att dra full nytta av de vida öppna ytorna i sydvästra inspelningsplatserna - mestadels i New Mexico men också punkter bortom, inklusive några minnesvärda scener inspelade i Monument Valley - skapar Dark Winds en känsla av viddhet och en känsla av ett land där mycket kan vara gömd.

Men, som med bra mysterieromaner, är det karaktärerna som gör serien värd besväret. Gordon och McClarnon spelar snällt mot varandra när deras ibland omstridda partnerskap fördjupas till vänskap. I en av seriens bästa, och tystaste, scener är Emma och Joe värdar för Jim för middag. När ämnet Joe och Emmas förlorade son kommer upp blir det tydligt att den yngre officeren har blivit viktig för Joe på sätt som han kanske ännu inte ens inser. Den är vackert spelad av alla tre, i ett avbrott i handlingen som gör showen djupare och mer meningsfull. Seriens värld är rik, komplicerad och berättelsen krånglig och smart nog att hålla Dark Wind övertygande, men det är stunder som sådana som kan hålla serierna levande och förbättras säsong efter säsong. Med tur kommer Dark Winds att få den chansen (och kanske kommer bilder som Joes heroiska introduktion att börja se lite mindre ovanliga ut om den gör det).

Premiärer: Söndagen den 12 juni på AMC, med veckoavsnitt efter; två avsnitt har premiär på AMC+ den 12 juni och fler följer varje vecka
Vem är med i den: Zahn McClarnon, Kiowa Gordon, Jessica Matten, Deanna Allison, Noah Emmerich, Rainn Wilson
Vem ligger bakom: Graham Roland (Jack Ryan) skrev piloten och fungerade som den första showrunner