Deadwood: The Movie Review: A Rare Gem That Offers Fans Closure (och mustascher)

Det första du behöver veta omDeadwood: The Movieär detTimothy Olyphants jätte, buskig mustasch är den verkliga affären . Det andra du behöver veta om Deadwood: The Movie är att det är en känslomässigt tillfredsställande uppföljning som ger en känsla av stängning för de flesta viktiga relationer som kom att definiera Deadwood under sin körning, men den inbjuder dig också att hålla fast vid runt för att ta reda på vad som händer härnäst. Och det tredje du behöver veta om Deadwood: The Movie är att du inte behöver ha sett serien, som gick på HBO från 2004 till 2006, för att njuta av den.

Filmen, som använder sig av flashbacks till avgörande ögonblick i serien med varierande grad av framgång, tar fart 10 år efter händelserna i säsong 3-finalen. South Dakota har nyligen uppnått statlig status, och showen slösar ingen tid på att (åter)introducera oss för män och kvinnor som befolkar gruvstaden, inklusive Olyphants arga amerikanske marskalk Seth Bullock,Ian McShanes fulmysig saloonägare Al Swearengen,Robin Weigerts scen-stjäl Calamity Jane, ochDayton Callies lojala Charlie Utter. Från den allra första dialograden, som Jane talar när hon återvänder till lägret, transporteras du tillbaka till Deadwoods leriga gator, som har blomstrat och utvecklats under åren sedan vi senast såg det - det finns telefonstolpar! Bullock och hans partner, Sol Star (John Hawkes), äger ett hotell nu! -- men om du blundar är det otroligt lätt att föreställa sig att det inte har gått någon tid alls heller.

Deadwood-filmtrailern är lika effing explicit som Effing-serien

Robin Weigert, Deadwood: The Movie

Robin Weigert, Deadwood: The Movie

Warrick Page/HBO

George Hearsts (Gerald McRaney) att återvända till Deadwood för att fira delstaten återupplivar långvariga spänningar, både med en åldrande Al och med Bullock, som är mer lugn och nöjd nu - han och Martha (Anna Gunn) har tre barn - men vibrerar fortfarande av tunt dold ilska. Utan att säga för mycket sätter Hearsts ankomst igång en serie händelser som tar fram det bästa och det sämsta hos alla, inklusive den nyligen återvända Alma (Molly Parker), när han försöker tvinga fram ytterligare framsteg på de motvilliga människorna i Deadwood.

Men det är inte alla hotfulla samtal mellan fiender. Sol och Trixie (Paula Malcomson) fortfarande är tillsammans, hoppas Jane kunna återuppliva sitt förhållande med Joanie Stubbs (Kim Dickens), och Doc Cochran (Brad Dourif) är fortfarande bäst på att vara bäst. Deadwood är fortfarande Deadwood på alla sätt som betyder något, i grund och botten, och det beror på skaparenDavid Milchs författarskap är lika starkt och levande och fängslande som någonsin. Det förblir blodet som pulserar genom showens ådror, vilket ger allt liv, och vetskapen om att Milch har diagnostiserats med Alzheimers gör allt detta lite bitterljuvt. För det finns ingen Deadwood utan Milch. Den här filmen, som hade varit föremål för rykten nästan sedan showen ställdes in 2006, kunde inte ha hänt utan honom. Och jag tror inte att någon som älskade Deadwood skulle ha velat att det skulle hända utan honom.

Timothy Olyphant och John Hawkes, Deadwood: The Movie

Warrick Page/HBO

En show som Deadwood är något av en sällsynthet idag, där tv ofta skapas med binge-watching i åtanke. Så många författare är angelägna om att hålla tittarna investerade att konsten att berätta går förlorad. Pacing kan bli frenetisk eller meningslös och stora plotutvecklingar kommer ofta att inträffa i varje avsnitt så tittarna förblindas av spektaklet, utan att inse att det finns lite av verklig substans. Författare gör detta så att tittarna trycker på knappen för nästa avsnitt omedelbart efter att krediterna börjar rulla. Men Deadwood var aldrig så, för Deadwood handlade aldrig riktigt om handlingen. Och det är filmen egentligen inte heller.

Milch har utan ansträngning packat många djupt gripande karaktärsögonblick på bara en kort tid -- varje karaktär lyser i filmen på timmar och 50 minuter -- och när jag såg filmen blev jag påmind om varför Deadwood är en av de största program i tv-historien. En våldsam utforskning av lagen som kom till en laglös stad, Western var som bäst när de ofta spända relationer, allianser och fejder som fanns mellan folket i lägret drevs och undersöktes genom denna lins. Det var en ganska tät serie, och inte avlägset gjord för hetsätning. Det är en show som kräver din fulla uppmärksamhet, vilket inte kan sägas om mycket TV nuförtiden, och det beror på att Milchs författarskap är en sorts poesi. Det är tänkt att smuttas och avnjutas. Showen ber tittarna att lägga ifrån sig sina telefoner ett tag och bara engagera sig i vad som händer på skärmen. Och filmen fungerar på exakt samma sätt. Det är så bra och så tillfredsställande att det är värt att dyka tillbaka in i denna brutala, sprängfyllda värld med huvudet först och utan distraktion. Lita bara på mig när jag säger att du inte vill missa ett enda ögonblick av den sällsynta gåvan vi har fått, för liksom showen kommer Deadwood: The Movie också att försvinna för tidigt.

Deadwood: The Movie har premiär fredagen den 31 maj kl 8/7c på HBO.

Behöver du HBO? Lägg till det via Hulu eller genom Amazon .

Timothy Olyphant och Ian McShane, Deadwood: The Movie