Debris Review: NBC:s Hollow Alien Spacecraft Drama Crashes on Impact

Jonathan Tucker och Riann Steele, Debris

Sergej Bachlakov/NBC

Skräpär en passande titel för en show som saknar några stycken. Före dettaFransshowrunnerJ H. Wymans nya sci-fi-drama, som har premiär på måndag på NBC, har grundskelettet i en intressant procedur: Två agenter, spelade avJonathan TuckerochRiann Steele, arbeta tillsammans för att undersöka det utspridda vraket av en utomjordisk rymdfarkost, som påverkar de människor som kommer i kontakt med den på bisarra sätt. Men showen känns frånkopplad från sig själv, som om den redan är på autopilot.

Debris pilot, det enda avsnittet som gjorts tillgängligt för granskning, släpper tittare utan ceremonier mitt i händelserna, när CIA-agenten Bryan Beneventi (Tucker) och MI6-agenten Finola Jones (Steele) jagar män som handlar med utomjordiska skräp på den svarta marknaden . De har sett den här sortens saker förut, tillräckligt för att ha en vetenskaplig stenografi för det; ledningarna tillbringar mycket av piloten på hukande framför bevis, och deklarerar självsäkert att den 'klockar in på Legari vid en 4-5' eller 'klickar in på 200 LDU.' Agenternas erfarenhet - det faktum att de redan har brutit ner det paranormala i kvantifierbara (om inte vettiga) termer - tar bort historien från dess förundran. Det är meningen att vi ska se i vördnad när människokroppar svävar över marken, men det är svårt att svimma när våra hjältar är för upptagna med att samla in data.

Det första avsnittet försöker aldrig motivera varför historien börjar här, med vad som verkar vara ett vanligt fall. Ingenting i piloten förändrar vad huvudkaraktärerna vet om världen, och det är svårt att få kontakt med dem när vi inte lär oss tillsammans med dem. Det finns en twist i sista minuten, men det finns ingen känsla i den – den avslöjas för endast en karaktär via telefonen. Det är för många telefonsamtal i denna pilot; effekten är kall. Allt pratar och ingen mänsklig koppling. Dialogen är fullspäckad med exposition som känns mer som att den är tänkt att påminna tittarna om saker vi redan vet än att förklara karaktärerna vi just nu möter. Det är lätt att titta på piloten och undra om du klickade på play på avsnitt 4 av misstag.

James Dittiger/NBC

Allt det tomma prat driver Bryan och Finola till sidan av sin egen historia, som aldrig riktigt känns som deras historia till att börja med. De driver inte handlingen; de bara reagerar på vad som händer runt omkring dem, följer ledtrådar och ringer sina chefer. Steele och Tucker är starka artister, men utan att ha något att fästa vid i manuset sömngångar de sig igenom det. Du vill att de ska bli bortförda av en bättre show. Även Tucker, vanligtvis en sådan orädd karaktärsskådespelare, kan inte uppbåda tillräckligt med övertygelse för att sälja standardlinjer som 'Min partners liv beror på det.' Det är skrattretande att Finola moraliserar för sin partner att mänsklig koppling är 'allt vi verkligen behöver för att hålla oss på marken här' när karaktärerna får så lite tid att faktiskt ansluta.

Den enda mänskligheten i pilotavsnittet kommer från fallet, som involverar en konstig ung pojke som verkar locka kvinnor till deras död. Undersökningen utvecklas till en effektiv, om inte exakt originell, utforskning av hur sorg kan förfölja och fånga människor. Men det är ett dåligt tecken att det första avsnittet av serien är mer känslomässigt investerat i de fristående delarna av berättelsen än det är i dess mytologi, än mindre i dess ledtrådar. Efter ett avsnitt känns huvudkaraktären i Debris mer som dess titelkaraktär: skräp.

Det finns en elastisk potential för Debris premiss - utomjordisk vraket kan göra vad som helst, och det är tydligt från piloten att, om inte annat, tycker showen att det är ganska coolt. Det är skyldigt att framkalla jämförelser med Wymans arbete om Fringe, som undersökte de skrämmande möjligheterna i vetenskapens avlägsna delar. (Eagle-eyed Fringe-fans kommer att fånga en referens i det första avsnittet.) Men medan Fringe fann sublim förundran i vad det mänskliga sinnet kan skapa, känns Debris som att det redan har besvarat sitt största mysterium: Det var utomjordingar. Deras rymdfarkost vibrerade vid 200 LDU, eller vad som helst.

TV-guidebetyg: 2/5

Debris har premiär måndagen den 1 mars kl 10/9c på NBC.