Deep Water Review: Ben Affleck och Ana de Armas Erotisk thriller är den goda sortens skräp

Ana de Armas, Djupt vatten

Ana de Armas, Djupt vatten

Claire Folger/20th Century Studios

Det är en värld av skillnad mellan sopor och sopor. En skräpfilm är något man tolererar på ett flygplan (det slår att stirra på mina skor!) men trash, good, dishy trash, är något som med måtta bör firas. Deep Water, som har premiär på Hulu fredagen den 18 mars, även om det inte precis är en tänkande persons film, faller verkligen i denna kategori.

Den 81-årige brittiske filmregissörenAdrian Lyneär en kännare av skräp. Det här är mannen som gav oss 9 1/2 veckor, dödlig attraktion, oanständigt förslag och otrogen. (Han gjorde också 1997 års version av Lolita som jag, helt ärligt talat, aldrig hade modet att titta på. Jag blir lätt obekväm, så jag håller mig till Stanley Kubricks kraftigt kodade version från 1962!)

Bästa filmerna på Hulu just nu (mars 2022)

Med Deep Water fick Lyne tur till castingBen AffleckochAnna av vapensom Vic och Melinda Van Allen, ett par bundna i en av dessa 'det är komplicerat!' äktenskap man ibland hör om. De två artisterna inledde en affär utanför skärmen efter att ha träffats på inspelningsplatsen (den kvava platsen i New Orleans gjorde förmodligen inte ont), och blev en av de mer förtjusande (och härligt fotograferade) relationerna under den tidiga Covid-eran. Borta var Sad Affleck och stirrade ut i horisonten på stranden. Istället var skvallerbloggar översvämmade av bilder på Ben med den bubbliga Ana de Armas, som cyklade, gick med hundar och drack Dunkin' Donuts iskaffe. Detta var, och jag är faktiskt lite seriös med detta, en stor distraktion för många under våren och sommaren 2020.

Vi vet nu att romantiken inte var menad att hålla i sig, men vi kommer alltid att ha den här filmen - den här tafatta, konstiga filmen - som en minnessak. Är det bra? Faktiskt, ja, det har precis tillräckligt med djup till det utöver att bara fniss 'och de gjorde det verkligen vid den tiden!' när Affleck och de Armas är på skärmen. Deep Water är baserad på 1957 års roman av Patricia Highsmith, vars arbete har inspirerat en hel hylla av klassiska filmer, inklusive Strangers on a Train, The Talented Mr. Ripley, The American Friend, Purple Noon, Carol och andra. (En fransk version av Deep Water släpptes 1981 med Isabelle Huppert och Jean-Louis Trintignant.) Så den här ytterst absurda filmen om mord, han och människor som inte gör annat än går på fina middagsfester har en klass.

8,0

Djupt vatten

på Hulu

• Adrian Lyne återvänder till formen som en mästare i den erotiska thrillern
  • Ana de Armas är perfekt cast
  • Den vet vilken typ av film det är

• Det är ingen film man måste se, speciellt för dem som inte är skräpkännare

Vic Van Allen (Affleck) är en pensionerad datorvetare som sålde lite prylar till regeringen, som nu använder sin skapelse för att hjälpa till med drönarkrigföring. Att döda människor på långt håll var inte precis Vics avsikt med enheten ('den kan användas för att hitta svältande barn och lämna mat till dem') men han verkar inte så upprörd över den sanna praktiken. Det har trots allt gett honom förtidspension. Han tillbringar dagarna med att arbeta på en fåfänga dagbok över fotografi och poesi, sköta en liten gård med sniglar och sjunga med sin bedårande unga dotter. Det finns också hans underbara och mycket yngre fru, Melinda (de Armas), som glider in och ut ur olika rygglösa klänningar på väg till exklusiva evenemang.

Trevligt liv, eller hur? Det finns ett problem. Melinda, du förstår, är mer än en flirtig fågel. Hon tjuter på alla heta unga saker i stan, och alla vet det. Och Vic vet att de vet. Han sitter där tyst och tar den, med en plågad, nästan förstoppad blick i ansiktet. Hur, undrar hans vänner, kan han stå ut?

Tja, det är grejen. Han kanske gör något i hemlighet. När allt kommer omkring vet ingen vad som hände med Malcolm, en vän till Van Allens utökade krets som bara råkade försvinna (och verkade ovanligt nära Melinda).

När Vic får en stund med Melindas nyaste älskare (ett långt hår med en Maryland-accent – ​​hur tjusig!), skämtar Vic om att han faktiskt dödade Malcolm. Men skojar han verkligen? Det är svårt att säga! Hur skulle någon kunna veta vad som pågår i huvudet på en snubbe som bara sitter där medan hans fru blir full på fester, smockar folk inför alla och leder rummet i en singong av esoteriska italienska pophits från 1980-talet. (Ja, Paolo Conte-fans, det här är filmen ni har väntat på!)

De bästa program och filmer att titta på i mars på Amazon, Netflix, HBO Max och mer

'Är han eller är han inte?' mysteriet utspelar sig ett tag, tills vi får ett definitivt svar. Det vi står kvar med istället är 'kommer hon att bry sig?' Och det är där filmen blir intressant.

Det är inte som att Deep Water är någon form av rik, undersökande, undersökning om vad som får älskare att ticka. Det är inte Phantom Thread eller The Duke of Burgundy eller något liknande. Men den sänker tån i den poolen, vilket gör att det mänskliga begäret har något av en Heisenbergs osäkerhetsprincip. Om du försöker klämma fast den kommer den att springa iväg.

Mer till saken: Ana de Armas. Ana. De. Armas. Kläderna, blickarna, de andiga scenerna i boudoiren. Det här är kvalitetsfilm, vilket alla med puls håller med om. Kameran avgudar henne, och Adrian Lyne kommer inte undan sin plikt att hålla henne i centrum. (Smakfullt, jag försäkrar er.) Affleck är också i toppklass som den plågade, grimaserande cuck. Det är ett tjat. StödspelareTracy LettsochLil Rel Howeryär också med på skämtet. Alla är glada över att bli inbjudna till festen, och det här är en som kommer att pratas om morgonen efter.

Premiärer: Fredagen den 18 mars på Hulu
Vem är med i den: Ben Affleck, Ana de Armas, Tracy Letts, Jacob Elordi
Vem ligger bakom: Adrian Lyne (Fatal Attraction)