Defending Jacob Review: Chris Evans Apple TV+ Drama erbjuder lite vi inte har sett förut

Du har säkert settFörsvara Jacobinnan, vilket vill säga att Apple TV+ begränsade serier känns som alla andra juridiska drama du redan har sett. Skapad avMark Bombackoch baserat på boken med samma namn av William Landay , träffar programmet alla välbekanta takter i en klassisk mordutredning, ända ner till mediafrenesi, dramatiska utbrott och de obehagligt tysta ögonblicken där karaktärer funderar på om det är möjligt att personen de trodde att de kände faktiskt var kapabel till brottet som de är anklagade. Det är ingen hemsk show, men den tillför lite till ingenting för att skilja sig från resten av genren, så det är också svårt att klassificera det som bra.

Serien med åtta avsnitt har stjärnorChris Evans(som också är en exekutiv producent) som Andy Barber, en biträdande distriktsåklagare och konfliktfylld far som måste välja mellan sin känsla för rättvisa och att skydda sin ende son, den titulära Jacob (Knivar UtsJaeden Martell), när han anklagas för att ha mördat en klasskamrat. Rollen som Andy var åldrad för den före detta Marvel-stjärnan, och även om det är biologiskt möjligt för någon i slutet av 30-årsåldern att få ett barn i tonåren, känns relationen mellan Andy och Jacob för ansträngd för att vara trovärdig. Varje 'knopp' eller 'kompis' ur Evans mun känns besvärlig, som om det är första gången orden någonsin har sagts mellan far och son.

Ta reda på vad som händer ikväll! Anmäl dig till TV Guides dagliga rekommendationsnyhetsbrev

Det här problemet är dock inte exklusivt för Evans och Martell. Det sträcker sig tillMichelle DockeryDet är Laurie, Jacobs bekymrade mamma och Andys fru. Trots skådespelarnas bästa ansträngningar för att sälja sig själva som en kärleksfull familj som hade en normal rutin och givande relationer före dagen då Jacob arresterades och deras värld kastades i kaos, är Barbers aldrig trovärdiga som en familjeenhet, vilket är ett problem för en show om en familj som hamnat mitt i en mordutredning. Det faktum att programmet slösar bort ett tillfälle i avsnitt 6 – programmets bästa och mest gif-kapabla timme – att dyka djupare in i Lauries karaktär och hennes motstridiga känslor över sin son och hans potential för mord hjälper inte.

Chris Evans och Jaeden Martell, Defending Jacob

Apple TV+

Utöver dessa brister är showen också helt enkelt för mörk, och jag menar det bokstavligen. Varje bildruta är skuggad i en mörkgrå färg, troligen ett försök att förmedla ett visuellt exempel på det dystra i en berättelse om en tonåring som anklagas för mord och det känslomässiga nedfallet som följer. Men i verkligheten får det bara allt att kännas kallt och dött, som den livlösa kroppen som startade det hela. Det faktum att händelserna som skildras i serien är tänkta att äga rum på våren och sommaren i Massachusetts - en tid av återfödelse när naturen borde vara levande och frodas - gör det dystra, monokromatiska färgschemat ännu mer skärande.

De bästa tv-program och filmer som är värda att titta på i karantän

Det som gör saken värre är det faktum att mörkernivån i vissa scener faktiskt begränsar tittarnas förmåga att se skådespelarna, och även om det visserligen känns ytligt att klaga över att inte kunna se Chris Evans skäggiga käklinje, kommer ingen att se en TV-program som de inte kan se. Och strikt sett ur en affärsmässig synvinkel, kommer Apple sannolikt att satsa på Evans fans - hans decennielånga snålhet när Captain America har skaffat honom en global fanbas - för att köpa prenumerationer för att se programmet. Så han är utan tvekan den största dragningen (ursäktaCherry JonesochJ.K. Simmons, som porträtterar Jacobs advokat respektive farfar och är lätt den bästa delen av showen), men hans fans kommer inte ens att kunna se honom i några av showens centrala scener.

Och trots alla dessa problem förblir showen fullständigt sebar på ungefär samma sätt som de flesta juridiska dramer kan ses. Även om berättelsen är utsträckt över åtta avsnitt när fyra eller fem skulle vara mer än tillräckligt, stannar vi fortfarande kvar på grund av vår medfödda nyfikenhet och önskan att ta reda på sanningen. Gjorde Jakob det? Är han verkligen kapabel att mörda? Och vad betyder det för Andy och Laurie om han gjorde det? Bomback gjorde ändringar i Landays ursprungliga berättelse när han anpassade Defending Jacob för TV för att hålla bokläsarna på tårna och ge dem en anledning att lyssna på, och även om jag inte är helt säker på att slutet är lika framgångsrikt som romanens slut, är det ett intressant val som kommer att lämna fansen med några egna frågor.

Defending Jacobs tre första avsnitt streamas nu på Apple TV+. Efterföljande avsnitt kommer att debutera varje vecka.

TV-guidebetyg: 2,5/5

Chris Evans och Michelle Dockery, Defending Jacob