Dolemite Is My Name Recension: Eddie Murphy lyser i en av årets bästa filmer

Jag växte upp i New Jersey, på en nästan helt judisk eller italiensk-amerikansk gymnasieskola, när jag först lärde mig omRudy Ray Moore. En vän hade Big Daddy Kanes tejp Taste of Chocolate, som innehöll ett diss-krig mellan rapparen och vad som i våra öron var den smutsigaste gubbe vi någonsin hört. Naturligtvis memorerade vi de smutsigaste ramsorna (fortfarande något chockerande decennier senare!) och började upprepa dem när vi kunde. En slutade med en punchline som jag inte ska upprepa, men den innehöll frasen 'snälla herr Dolemite!'

Den ena afroamerikanska tjejen i vår klass ramlade nästan av stolen. 'Hur fan vet ni om DOLEMITE?!!?' hon frågade. 'Jag vet ingenting om Dolemite,' sa jag (vi hade inget internet än) 'men han är rolig. Berätta om Dolemite!'

Hon fyllde i mig. Han var en svart actionhjälte från 1970-talet, som Shaft, men också lite tjusig och inte särskilt bra på karate. Innan han gjorde filmer gjorde han X-rankade komediskivor; 'partyalbum' inspelade under jorden, inte på universitetscampus som George Carlin LP-skivor som jag var besatt av vid den tiden. En helt annan värld.

Eddie Murphy, Dolemite Is My Name

Eddie Murphy, Dolemite Is My Name

Francois Duhamel/Netflix

År senare, och efterQuentin Tarantinohade blåst upp lågorna för att introducera 'blaxploitation' för vita publik, fick jag äntligen tag i VHS-kopior avAxel,SuperflyochSweet Sweetbacks Baadasssss sång, (den här sista är mycket mer experimentell och jazzig än du kanske tror). Men det finns en speciell typ av magi med Rudy Ray Moores filmer. Var de seriösa? Var de ett skämt? De var en röra på en teknisk nivå, men hade en påtaglig energi - och var gjorda för att titta med en grupp vänner på festhumör.

MedDolemite(1975),Den mänskliga tornadon(1976), ochPetey Wheatstraw, djävulens svärson(1977), filmerna lutade sig in i sina ringa budgetar och frossade i deras 'hej, vi gör en jävla bra underhållning här för dig!' Som ett vitt medelklassbarn på 1990-talet var jag inte måldemografin, men en bra tid är en bra tid. Och den stämningen hoppar in från skärmenCraig Brewer's Dolemite Is My Name, med en magnifik huvudrollEddie Murphyi en av hans karriärs bästa prestationer genom tiderna.

När jag först hörde att Murphy gjorde en biopik, ska jag erkänna att jag himlade med ögonen. Eddie Murphy är bra på egen hand, folk kommer en dag att spela honom. Varför skulle han spela Rudy Ray Moore? (Anmärkning för framtida referens: Jag vet inte vad jag pratar om. Det här var den roll han föddes för att spela.)

Prenumerera: Äpple | Spotify | Stitcher

Rudy Ray Moore var den större hallickkaraktären 'Dolemite' på scen och i filmer, men innan dess var han en drömmare, en hustler, en strävare. Ursprungligen från ett trasigt hem i Arkansas kom han till Los Angeles och försökte komma in i showbusiness. Han försökte dansa, han försökte sjunga, han försökte arbeta som ceremonimästare för en nattklubb och berättade hemska skämt. Men han förlorade aldrig drömmen. Han hade show biz i blodet.

När vi första gången träffar honom här, runt 1970, är ​​han kontorist i en skivaffär och ropar för sina vänner om sin återvändsgränd karriär. 'Hur kom mitt liv att bli så jäkla litet?' han undrar med sitt innehav av liknande kämpande artister (Mike Epps,Craig Robinson,Tituss Burgessoch slutligen,Keegan-Michael Key).

Men en lampa slocknar när en lokal vin (Ron Cephas Jones) vandrar in i butiken en dag. Han letar efter pengar, men han förespråkar också 'urban lore', överlämnade berättelser, varav många rimmar, om färgstarka karaktärer och deras sexuella bedrifter. Moore bestämmer sig för att spela in några av killens berättelser, ge dem en omskrivning, ta på sig en överdriven outfit och, voilá, Dolemite är hans namn.

Dolemite är mitt namn

Dolemite är mitt namn

Francois Duhamel/Netflix

Han är en omedelbar hit i LA, och sedan träffar han kretsen av svarta klubbar i söder. Efter att ha klämt sin moster (en roligLuenell) för lite pengar spelar han in ett demoband. Komedibolagen tycker att det är för riskabelt så han släpper albumet själv. Det blir en sensation, och en liten etikett blir intresserad av att sätta honom på vinyl på ett mer legitimt sätt. Mer framgång kommer. Men när han går på en julvisning avBilly WildersFramsidan(förlåtJack LemmonochWalter Matthau), inser han att vad Hollywood erbjuder inte betyder squat för honom eller hans community. Dolemite borde vara med i filmer.

Ur en viss synvinkel är Dolemite Is My Name den mest libertarianska filmen som någonsin gjorts. Rudy Ray Moore är 100% självmotiverad och kommer att stanna vid ingenting tills han uppnår sitt mål. Ingen kommer någonsin att lyfta ett finger för en kille som honom, så han måste göra det själv. 'De jag pratar med vill ha en Dolemite-film!' säger han till en pengaman. Den skygga investeraren säger att han lägger för mycket vikt på sin 'lilla värld' på bara fem block. 'Ja, men varje stad i Amerika har samma fem kvarter!' han skjuter tillbaka, övertygad om att det svarta samhället svälter efter hans typ av underhållning som även de andra 'blaxploitation'-filmerna ignorerar. Han satsar på sig själv och vinner till slut.

Se Eddie Murphy Hustle His Way Into Showbiz i Dolemite Is My Name

Denna orubbliga beslutsamhet, minus den 'vinnande', påminner ganska mycket om filmen från 1994Ed Wood, och det finns en mycket god anledning till det. Samma manusförfattare, Scott Alexander och Larry Karaszewski, skrev Dolemite Is My Name. De har byggt en hel karriär av att göra biopics om människor som kanske inte borde få biopics (Larry Flynt,Andy Kaufmantill exempel), men det finns en viktig justering här. Rudy Ray Moores produktion är, såvida du inte är en torg för att tappa-din-monokel-i-din-soppa, faktiskt bra, mainstream-underhållning.

Det finns några frånvarande avsnitt i den här filmen. Inte mycket om Moores kärleksliv, till exempel. Det finns också några djupa känslor av ilska mot hans styvfar som bara antyds. Det är här en artist som Eddie Murphy verkligen förseglar affären. 'Kärlekshistorien' aspekten av filmen är verkligen med hans följeslagare, och det inkluderar en platonisk relation medDa'Vine Joy Randolphsom 'Lady Reed', en fullvärdig komisk sparringpartner på scen.

Den största twisten kommer under den sista halvtimmen när du inser hur mycket du har på spel i Moores framgång. Till min stora förvåning tyckte jag slutet på den här filmen var djupt rörande. Det kan vara 'filmerna' som startar bort från verkligheten (jag har inte för avsikt att undersöka vad som egentligen hände natten till Dolemites premiär), men som biomagi är den perfekt. Det här är inte bara en skämtkomedi för Eddie Murphy, det här är verkligen en av årets bästa filmer.

Dolemite Is My Name släpps i begränsad omfattning på bio och har premiär på Netflix fredagen den 25 oktober.