Emily in Paris Recension av säsong 2: Netflix Rom-Com Is Still Peak Hate-Watch Material

Lily Collins, Ashley Park och Camille Razat, Emily i Paris

Carole Bethuel/Netflix

Emily i Parispåminner mycket om den där ökända Yelp-recensionen där amatörkritikern sa att de hade blivit knivhuggna på en anläggning men skulle överväga att gå tillbaka eftersom dryckerna var färska. Även om det finns positiva inslag att hitta iDarren StarNetflix rom-com - som återvänder för sin andra säsong lagom till semestern - de har ett pris, och tittarna måste ta reda på om kostnaden är värt det för dem. För för varje söt romantisk ouvertyr eller uns av eskapism finns det ett upprörande narrativt val.

När programmet kommer tillbaka, Emily (Lily Collins) tvingas konfrontera valet hon gjorde i säsong 1-finalen att ligga med Gabriel (Lucas Bravo) när hon trodde att han skulle lämna Paris och hon aldrig skulle se honom igen. Nu när han bor i stan - mest för att Antoine (William Abadie) investerat i sin restaurang, men också på grund av Emily - han hoppas att de två kan inleda ett förhållande. Emellertid är Emily i konflikt på grund av sin vänskap med Camille (Camille Razat), hennes första riktiga franska vän men även Gabriels ex-flickvän.

Detta är långt ifrån ett nytt scenario om du har konsumerat bokstavligen vilken media som helst som skapats för kvinnor under din livstid, och Emily i Paris gör inte mycket för att ändra status quo. Faktum är att det ibland känns som att det går ut ur sitt sätt att omfamna det. Författarna känner inget ansvar att undergräva några av de missriktade eller trötta aspekterna av romantikgenren eller populärkulturen, som att ställa kvinnor mot varandra, vilket i bästa fall är tråkigt och i värsta fall skadligt. Det är också frustrerande att se Emily avstå från lycka och nöje i ett försök att blidka andra människor.

7 program att se om du gillar Emily i Paris

Seriens svar på detta är naturligtvis inte att låta karaktärer diskutera saker öppet utan tvinga dem att ljuga för varandra samtidigt som de introducerar ett andra kärleksintresse för Emily så att hon kan förneka vad hon vill genom att försöka gå vidare med någon annan. Alfie (Lucien Laviscount) är en engelsk bankir och nyligen transplanterad som Emily träffar genom sin franska klass (oh yeah, hon kan fortfarande inte prata franska, men hon försöker åtminstone?). Han är motsatsen till Emily: Han hatar allt med Paris och vill inte ha något med staden att göra. Han kan faktiskt inte ta sig därifrån snabbt nog. Hans avvisande attityd när det gäller kärlekens stad frustrerar till en början vår hjältinna, som aldrig har mött en vidsträckt parisisk trottoar som hon inte velat fotografera, men han är snygg, charmig och, viktigast av allt, obunden. Det går lätt med Alfie eftersom han är relativt bagagefri.

Lucien Laviscount och Lily Collins, Emily i Paris

BREAKING BRANCH/NETFLIX

Man förväntar sig naturligtvis att Emily i Paris följer de grundläggande formlerna för romantisk komedi - det är populärt av en anledning och många av de välbekanta troperna och förväntningarna knutna till det är anledningen till att många av oss överhuvudtaget engagerar sig. Men även om serien inte har någon skyldighet att lösa några av genrens mer påfallande problem, är det inte heller fel att hoppas att programmet kanske vill prova. Det finns en version av Emily i Paris som låter Emily bli kär utan att offra delar av sig själv. Visserligen är detta kanske inte lika dramatiskt i nuet som att potentiellt förstöra en vänskap om en man, men vi får vilja och kräva mer av media vi konsumerar. (Och det sträcker sig till att vilja att programmet inte gör upprepade referenser till och skämt om det faktum att Emily låg med Camilles 17-årige bror förra säsongen, vilket är ett helt annat problem.)

Även om det kan verka som mycket negativitet, finns det saker att gilla. Emily i Paris har alltid varit extremt bevakningsbar trots sina brister, och det handlar mest om tre saker: kemin mellan dess leads, som fortfarande finns i säsong 2; en kort körtid (säsong 2 avsnitt varierar från 25 till 37 minuter i längd); och en förmåga att transportera tittare till ett av de vackraste länderna i världen. Den sista tillgången finns kvar när vi reser från stränderna i Saint-Tropez och den inte avlägset hemsökande Père Lachaise till den utsökta landsbygden i Loiredalen och de överdådiga salarna i Versailles (utöver resten av Paris, naturligtvis ). Det är bortom en klyscha vid det här laget, men Frankrike är en annan karaktär i showen, och det är lätt en av dess bästa.

Också anmärkningsvärt i säsong 2 ärAshley Parksom Mindy, som fortsätter att vara den ljusaste stjärnan på showens metaforiska himmel (Filippinska Leroy-Beaulieueftersom Sylvie är en nära tvåa). Hon är nu helt inflyttad med Emily och påbörjar sin sångkarriär, först på en parisisk nattklubb och sedan som busker. Hon har ofta förlitat sig på att vara programmets komiska lättnad, men Park bär mer än den känslomässiga belastningen närhelst manuset kräver det, så det är beklagligt att det inte finns mer tid att ordentligt utforska hennes komplicerade förhållande till sin far eller hur påfrestningarna påverkar henne välbefinnande. Men de små glimtarna vi får är välgjorda.

Så ja, det finns anledningar till att det är svårt att helt avskeda Emily i Paris. Vi kanske blir knivhuggna, men drinkarna är färska. Med det sagt, medan dramatiken och spänningen mellan Emily, Gabriel, Camille och nu Alfie kan vara det som håller lamporna tända, kommer det sannolikt att komma en tidpunkt då tittarna beslutar att det goda inte längre uppväger det dåliga. För vissa kan den punkten redan ha kommit och gått. För andra kan det vara vid horisonten. Det är upp till var och en att bestämma hur mycket de är beredda att hantera.

TV-guidebetyg: 2,5/5

Emily in Paris har premiär onsdagen den 22 december på Netflix.