Fear Street Review: If Only We Had Netflix's Horror Film Trilogy When We Were Kids

Det berömda R:et i filmbetyget 'Rated R' står för restricted, vilket är ett sätt för MPAA att säga att filmen innehåller stygga saker som inte är avsedda för någon under 17 år. Men det är bara ett förslag, som vi vet alla att det finns vissa R-klassade filmer som tydligt är designade för tonåringar så unga som 14 år eller så att kolla in, med eller utan föräldrars tillsyn. De är uppenbara när du ser dem, och du kommer att märka alla tecken i Netflix Fear Street-trilogi, ett affärsexperiment utfört av Netflix där de tre filmerna släpptes under tre på varandra följande fredagar för att förvandla trilogin till en 15-dagars händelse . De två första filmerna fick en hel del chatt på sociala medier, men med den tredje där ute tror jag att den faktiskt kommer att få en varaktig inverkan på yngre människor. Vi kan se några 'Jag gjorde det' skryträttigheter, mer än vad som är typiskt för en nyligen serverad del av 'strömmande innehåll'.

De tre filmerna (klockar sammanlagt under sex timmar, alltså mindre än en vanlig serie, men med kvalitet, medelstora produktionsvärden) är inte precis filmmästerverk. Men Fear Street har saften av den 'förbjudna frukten' som droppar nerför hakan. De flesta vuxna, inklusive jag själv, kommer att inse att det är 'ganska dumt', men du måste komma ihåg hur det är att vara i den åldern där en resa till Spencer's Gifts är en otillåten glädje. Den publiken, den som tekniskt sett inte är 'förmodad' att titta på, kommer att älska den.

De bästa TV-programmen och filmerna på Netflix i juli

Trilogin, med undertexterna 1994, 1978 och 1666, är också formövningar. Den första är en pjäs om den Scream-ledda tonårsskräckrenässansen, vilket är lite konstigt eftersom det primära värdet av Scream var att det var något av en postmodern film, medveten om skräckfilmstroper. Fear Street: 1994 spelar det mer rakt än du kanske tror (och njuter av dåtidens 'mainstream alternativa' musik), men det betyder inte att det är exakt i den verkliga världen heller. Till exempel fortsätter människor att bli mördade i staden Shadyside, och bortsett från en snabb valvaka blir ingen alltför upprörd över det.

De första morden vi bevittnar är i en galleria (med en B. Dalton's, Orange Julius och Software Etc.) och när våra hjältar (ett bror-systerlag som spelas avKiana MadeiraochBenjamin Flores Jr., plus hennes flickvän, spelad av Olivia Scott Welch) börjar gräva runt och ser hur allt är kopplat till en häxförbannelse som kommer en gång varje generation.

Att möta en ensam överlevande från 'förra gången' flyttar handlingen tillbaka till 1978 (förmodligen den bästa av de tre filmerna) med action berättad i stil med fredagen den 13:e, My Bloody Valentine eller The Burning. Våldet blir förvånansvärt grovt (jag föreställer mig huvuden som dyker under soffkuddar vid övernattningar!) och musikvalen är en lämplig blandning av AM-hits. (Även om jag inte är så säker på att sommarlägerbarn på den tiden lyssnade på Velvet Undergrounds 'Sweet Jane', men jag får kopplingen eftersom 94-filmen har den allestädes närvarande Cowboy Junkies-remaken.)

Julia Rehwald, Fred Hechinger och Kiana Madeira, Fear Street Part One: 1994

Netflix

I del tre går vi tillbaka i tiden, och stämningen är som ett kors av en aktuell 'förhöjd' konsthusskräck med skådespelarna från en CW-show. Vår huvudskådespelerska från del ett, Kiana Madeira, tar på sig rollen som den uppviglande häxan, Sarah Fier (förstår det???) och Olivia Scott Welch är hennes kärlek, Hannah. Långt tillbaka på puritansk tid är samhället, för att inte underskatta det, mindre accepterande av HBT-personer, så det är från denna förbjudna romantik som stadens arv av terror börjar. (Men inte hur du tänker; naturligtvis finns det en twist.)

Jag kan inte ljuga och säga att jag faktiskt förstår varje prick och streck av Sarah Fiers krafter, eller vad reglerna gäller för Fear Streets många odöda skurkar, men jag tror verkligen inte att detta är poängen. Det här är mest optimistiska, våriga grejer, med bra skämt här och där, och inga dåliga prestationer. Inga riktigt bra heller, men det är okej.

Vilka filmer i Netflix topp 10-rankningar är värda att se?

Vuxna som faktiskt kommer ihåg hur det var att vara tonåring kommer att inse att dessa filmer, alla regisserade av Leigh Janiak med olika medmanusförfattare och baserade på skräckserien R.L. Stine, är chockablock med vad barn vill se: lusty hookups, cavalier attityder till droger och vidriga, hemska mord spelade för skratt. Föräldrar borde välkomna det, för även om våldet tänjer på gränsen, sker det på ett icke-tortyrporriskt sätt. Ingen kommer att få mardrömmar av detta. Yngre tonåringar kommer att titta på dessa filmer som den olyckliga höga hoppbrädan, gå nära kanten och kanske, med vänner, ha modet att hoppa av.

Allt som allt är detta en stor vinst för Netflix, eftersom det är något lite annorlunda. Som en exklusiv streaming är den perfekt för ungdomar som stannar uppe hela natten, och kanske till och med smyger den utan tillstånd. På min tid var man tvungen att köpa en biljett till något annat och smyga in i nästa auditorium. Barnen idag vet inte hur lyckligt lottade de har det.

TV-guidebetyg: 3,5/5

Alla tre Fear Street-filmerna streamas nu på Netflix.