Good Omens recension: Demoniska David Tennant räddar världen (och showen) från katastrof

Världens ände låter ganska hemskt, men visar sig att det är acceptabelt så länge som detDavid Tennantfinns det. Den tidigareLäkare somstjärnan co-headlines Amazons anpassning avNeil GaimanochTerry Pratchetts roman Good Omens, och det är bra, eftersom hans demoniska prestation är den främsta, och nästan enda, anledningen att titta på den.

Även om den handlar om apokalypsen vet de som är bekanta med boken detGoda omensär absurt fånigt, och Amazons sexavsnittsversion fördubblar det genom att väcka bokens udda känslighet till liv med specialeffekter och lekfull presentation. Tennant spelar demonen Crowley, en representant för helvetet vars uppgift är att vaka över jorden, fresta människor att göra alla möjliga dåliga saker (Crowley var ursprungligen Edens lustgårds orm, så han vet hur man gör jobbet), och förbereda saker och ting. för Antikrists ankomst för att starta kriget mellan himmel och helvete, som båda desperat vill att striden om jorden ska börja eftersom varje sida tror att den kan vinna en gång för alla. Crowley får sällskap av ängeln Aziraphale (Michael Sheen), som i huvudsak är Crowleys motsats på alla sätt; han utför mirakel för att jämna ut Crowleys inflytande, och medan Crowley är en solglasögonbärande badass med attityd, är Aziraphale en odlad bokmask.

David Tennant, Michael Sheen; Goda omens

Sophie Mutevelian

Trots sina olikheter har Crowley och Aziraphale en djup respekt för varandra och är goda kompisar, och deras udda vänskap utgör ryggraden i Good Omens. Faktum är att de två har det så bra tillsammans på vår klippa att de inte är intresserade av att världen går under, så de konspirerar för att skjuta upp det så länge de kan. De tror att om ingen av dem påverkar Antikrist för mycket eller om Aziraphale kan motverka Crowleys inflytande, kommer apokalypsen att försenas på obestämd tid. Och hur byråkratiska som helvetet och himlen framställs som (pappersarbete verkar frodas i frågor om gott och ont), är förhoppningen att båda sidor så småningom kan glömma det hela.

I linje med Gaimans extraordinära fantasi, slår deras plan en hake när Antikrist vid födseln byts ut med en annan ovanlig pojke, och han är i praktiken förlorad. Det startar ett sökande efter Adam (som han kallades av sina brittiska föräldrar) av flera parter, och Good Omens är iväg till tävlingarna.

I linje med Gaimans tveksamma tendens att ta en idé och blåsa ut den till onödig förvirring, berättar Good Omens tre historier samtidigt, varav två inte innehåller Tennant och därför är på den tråkiga sidan av saken. Förutom Crowley och Aziraphale följer en tråd Adam (Sam Taylor Buck) och hans vänner när Adam långsamt blir absorberad av sina krafter, och en annan fokuserar på Anathema Device (Adriana Arjona), barnbarn till en häxa som skrev en bok med profetior, varav en exakt förutsäger mycket av denna apokalypsröra, och Newton Pulsifer (Jack Whitehall), ättling till häxjägaren som brände Anathemas häxiga mormor.

Good Omens bleknar när Crowley och Aziraphale inte är på skärmen, vilket är ungefär hälften av tiden, tyvärr. Mycket av det har att göra med showens karaktärisering; snarare än traditionella karaktärsbågar som involverar förändring, progression och personliga hinder, är Good Omens spelare mer raka linjer när de sätts i en situation och hanterar den som de skulle. Om karaktärsresor kommer att vara så platta, är det bättre att de spelas av extraordinära talanger (som Sheen och Tennant) eller vara intressanta karaktärer på egen hand (som Aziraphale och Crowley).

Jon Hamm, goda omens

Jon Hamm, goda omens

Chris_Raphael/Amazon

Istället, handling och röstberättelse (avFrances McDormand, som spelar rollen som Gud) tar upp allt utrymme i Good Omens, vilket gör Good Omens underhållande ibland men mestadels känns ihåligt när tittarna försöker gräva djupare i allt annat än vad som händer. Faktum är att det mest känslosamma som serien någonsin får är under en 25-minuters gag i avsnitt 3 som beskriver tillväxten av Crowley och Aziraphales förhållande genom århundradena, när vi ser de två korsade vägarna under olika tidsperioder i historien. Det är mest som programmet fokuserar på karaktärsrelationer, och föga överraskande är det den roligaste delen av Good Omens.

När Good Omens når sin klimax och världens öde är i fara, så många halvutvecklade karaktärer -- spelade av fantastiska skådespelare som t.ex.Jon Hamm,Mireille Enos, ochNick Offerman-- är samlade men drar inget verkligt intresse. Teman gott kontra ondska är knappt repade, vilket är konstigt med tanke på innehållet i showen, och berättelsen slutar på ett hackigt sätt, vilket får dig att tänka på vad som kunde ha varit.

Men det finns kul att göra. Hela scenariots galenskap möjliggör massor av humor, och Good Omens avfyrar en obeveklig ström av smaskiga speciella Who-vian-effekter som ger det en lekfull och campy vibe (det finns en jaktscen som utspelar sig mellan två enheter som färdas genom telefonledningar , till exempel). Och jag kan verkligen inte säga tillräckligt om David Tennant, som spelar Crowley som om han är Mick Jagger som går igenom en goth-fas, och Michael Sheen, vars positivitet perfekt uppväger vad Crowley kastar på honom. De har dubbla plikter genom att rädda världen och showen från total katastrof.

Good Omens har premiär fredagen den 31 maj på Amazon.