Moxie-recension: Amy Poehlers High School Rebellion Flick är bättre lämpad för mellanstadier

Hadley Robinson, Moxie

Hadley Robinson, Moxie

Netflix

Utskriftsmedier är inte döda! Åtminstone inte på Rockport High, hem för ett ständigt förlorande fotbollslag och fokus för det nya Netflix-originaletMoxie, där sociala kontroverser tas upp i dialogutbyten ungefär lika stor som en tweet.

Saker och ting ser nedslående ut för alla som vågar färga utanför gränserna för sociala normer tills ett uråldrigt vapen från forna dagar – ett hastigt collagerat och kopierat 1990-tals-zine sprängfyllt med vitriol och invektiv – blandar ihop saker och ting. Efter bara det första numret börjar den kusligt gammaldags skolan, fast i patriarkala konventioner, förändras.

Notera: 'zine uttalas 'zeen' och 16-åriga Vivian (den ganska braHadley Robinson) upptäcker sin mammas gamla förvaring av dem i en resväska full av Bikini Kill-band och andra riot grrrl-memorabilia. mamma (Amy Poehler, även filmens regissör) var lite av en rebell på sin tid, vilket kan bero på varför Vivian är något av en blyg, gå-med-flödet-typ när hon går in i junioråret.

Men hennes ögon öppnar sig för de sexistiska och rasistiska normerna runt henne, delvis tack vare nya studenten Lucy (Alycia Pascual-Peña), som inspirerar henne att inte hålla huvudet nere och ignorera ryckningarna, utan hålla upp huvudet och slå tillbaka ! Därför skjuter man av anonyma feministiska traktater på en copyshop mitt i natten.

Vivian startar omedvetet en revolution där tjejer (och några killar) avvisar skolans jockokrati och deras årliga rankning av elevkåren skickad via e-post ('bästa rack', 'mest bangable' etc.) som rektorn (Marcia Gay Harden) ignorerar som bara 'pinnar och stenar.' Det som är konstigt är att det här beteendet förblir ostraffat, medan tjejer skickas hem om de vågar bära linne till lektionen. Också lite långsökt: fotbollslagets kapten (Patrick Schwarzenegger) behandlas som en kung trots att han alltid förlorar. På samma sätt är det inte logiskt att vår grupp av missanpassade hjältar hatar skolan, men ändå dyker upp till alla fotbollsmatcher. Varför går de inte... bokstavligen någon annanstans?

Hur som helst, filmen fungerar bäst när den handlar om människor. Vivian och hennes BFF Claudia (Lauren Tsai) kämpar lite när Vivian blir mer radikaliserad. Det är inte så att Claudia inte bryr sig, hon är helt enkelt inte lika bekväm med att bryta regler. Sedan är det Vivians spirande romans med Seth (Nico Hiraga), som är en absolut drömbåt, men också känslig för hennes behov; han är bekväm i sin maskulinitet, men 100 procent medveten om könsskillnader. Ärligt talat, du fortsätter att vänta på att någon annan sko ska tappa med den här karaktären, men det gör den aldrig. Det här är verkligen sött (och kommer att tilltala dem som tittar på tv-program och använder termer som 'frakt' och 'huvudkanon'), men det är lite torrt på dramaavdelningen.

Hadley Robinson, Nico Hiraga, Moxie

Hadley Robinson, Nico Hiraga, Moxie

Colleen Hayes/NETFLIX

Även om Moxie är en film om tonåringar, är den förmodligen inte bäst att se av dem. Min gissning är att de inte kommer att göra annat än att himla med ögonen. Filmen har betyget PG-13, och den där demon före och tidigt i tonåren känns helt rätt. Det finns en ambitiös kvalitet i allt detta: om tittarna bara hänger kvar några år till kommer deras kamp att bli så mycket mer vuxen och kommer det inte att vara fantastiskt? Det finns en falsk, lär-en-lektion-vibe (vi brukade kalla dem 'efterskolespecialer') till Moxie som du inte hittar i mycket överlägsna nyare arbeten somÅttonde klass,Boksmart, ellerKärlek, Simon. Men det betyder inte att det är helt utan meriter (några av skämten är bra!) eller att dess hjärta inte är på rätt plats.

Saker och ting går definitivt av stapeln, men med en allvarlig handlingsutveckling som involverar sexuella övergrepp mindre än 20 minuter före slutet av denna nästan två timmar långa film. Sättet som denna karaktär faller in nästan som en rekvisita verkar nästan respektlöst mot faktiska offer. Jag kan förstå behovet av att 'höja insatserna', men för det mesta bibehåller Moxie en lekfull natur, även i dess trots, som får slutet att kännas otippat.

Som sagt, unga människor behöver ibland skedmatas, och minfältet av trubbig dialog som är fullproppad vid sidan av pinglarna kan landa bra hos mellanstadiebarn. Det finns ett fantastiskt ögonblick när ett verkligt preteen-punkband, The Linda Lindas, går upp på scenen för att göra sin grej. Omedelbart efter att ha sett Moxie sprang jag igenom var och en av dem YouTube-klipp . Det var, måste jag erkänna, mycket mer berikande än Poehlers film, men precis som Vivians häftade missiv som ledde hennes skola till upplysning, måste jag tacka filmen för att den ledde mig.

TV-guidebetyg: 2,5/5

Moxie har premiär onsdagen den 3 mars på Netflix.