Netflix's Chambers Review: Haunted Heart Transplant Horror Needs More Life

SomKammareöppnar, seriens tonåriga huvudperson Sasha Yazzie (Sivan Alyra Rose) vet att hon väntar en minnesvärd natt som kommer att förändra hennes liv, hon vet bara inte ännu varför. Hennes plan är att berätta för sin farbror och förmyndare 'Big' Frank Yazzie (Marcus LaVoi) att hon studerar, och sedan tillbringa kvällen med att förlora sin oskuld till sin pojkvän TJ (Griffin Powell-Arcand) i en madrassaffär, och allt verkar planeras tills, utan förvarning, hennes hjärta ger ut och parets planer tar en oväntad vändning som får TJ att springa genom gatan med sin döende kropp.

Men det är inte slutet på Sashas berättelse, även om det visar sig vara slutet på det liv hon en gång kände. Efter att serien blinkar lite framåt ser vi att hon har återhämtat sig fint från sin onaturliga hjärtinfarkt, förutom ett ärr på bröstet som förråder hjärttransplantationen som räddade hennes liv samtidigt som hon snart får lära sig, introducera en helt annan sorts fara.

Sivan Alyra Rose, Chambers

Sivan Alyra Rose, Chambers

Ursula Coyote/Netflix

De tidiga avsnitten av Chambers, skapade avLea Rachel, fördjupa en fängslande värld och fyll den med spännande detaljer. Beläget i ett hörn av Arizona fyllt av långa, dammiga vägar, dramatiska sandstormar, New Age-troende och rastlösa andar, blandar den en långsamt uppbyggande övernaturlig skräckhistoria med tonårsdrama och några noggrant observerade detaljer om dess miljö. Sasha och hennes farbror Frank är båda Diné ( mer känd för den icke-infödda världen som Navajo ) men deras liv rör knappt deras förfäders traditioner, Frank har skilt vägen med sin far efter en incident som avslöjades senare i serien.

Sasha går på gymnasiet i närliggande Cottonwood, en arbetar- och medelklassstad där hennes klasskamrater sträcker sig från TJ, som bor på reservatet och har bestämt sig för att fortsätta Diné-traditionerna, till sin afroamerikanska bästa vän Yvonne (Det var Simone Simpson). Det verkar som en bra skola, om inte den sortens plats som sannolikt öppnar nya möjligheter för ett föräldralöst barn vars vårdnadshavare driver en kämpande akvariebutik som heter Wet Pets.

Det är med andra ord inte Crystal Valley, det rika samhället som är hem för en elitgymnasium som nyligen deltog i av Becky Lefevre (Lillia Reid), en tjej som dog under udda omständigheter och vars hjärta nu slår i Sashas bröst. Men efter att hon blivit inbjuden av Beckys föräldrar Nancy (Uma Thurman) och Ben (Tony Goldwyn) för att gå på Crystal Valley High på ett stipendium som de har startat i Beckys namn, börjar Sasha misstänka att mer än bara Beckys hjärta kan ha tagit steget till hennes kropp. Eller så kanske det finns någon annan anledning till att hennes nya bekantskaper inte verkar få sin berättelse rakt om vem Becky var och vad som hände med henne.

Med sin outsider-protagonist som försöker få ihop ett mysterium i en ibland fientlig miljö dominerad av de rika och privilegierade, spelar Chambers ofta som en övernaturlig snurr på Veronica Mars första säsong. Den har inte Veronica Mars humor, men Rose, en lovande nykomling, håller den ibland bisarra handlingen förankrad med en grundad, no-nonsens prestation. Sasha håller sina känslor dolda, men Rose förmedlar alltid hur mycket som står på spel och hur livrädd hon ofta är under, även om hon är rak i ansiktet. Hon har också fått stöd av resten av skådespelarna, särskilt LaVoi, som är helt i hjärtat under en skrämmande ram.

Chambers använder sig också effektivt av både den slående naturliga omgivningen och kontrasten mellan Lefevres och deras vänners New Age-övertygelser - Lili Taylor gör all-star stödjande arbete som en hängiven till något som kallas 'humlaandning' - och Sashas identitet kris. Redan innan hon dras in i Crystal Valley är hon en karaktär som har fastnat mellan världar, betraktad som ett 'äpple' av människor som TJ:s familj, som ser henne som att överge sina traditionella sätt.

Förmodande riktning hjälper också.Amerikansk skräckhistoriaveteran-Alfonso Gomez-Rejonskapar en oroande stämning med piloten som upprätthålls av efterföljande regissörer somDu väst(Djävulens hus) och andra. Världen här ser dammig ut, färgpaletten är dämpad och kameran lägger sig på intima vinklar som drar i miljön. Det sätter en ton att detta är seriös YA-mat, vilket Chambers försöker vara.

Uma Thurman, Tony Goldwyn; Kammare

Uma Thurman, Tony Goldwyn; Kammare

Ursula Coyote/Netflix

Tyvärr, ju djupare Chambers kommer in i dess mysterium, desto mer tappar den sin väg. Serien staplar främmande subplotter ovanpå varandra och börjar tippa från kusligt till fånigt när Sasha kommer närmare sanningen. Det är också ännu en serie som lider av en tjatande känsla av att den inte har tillräckligt med story för att fylla en hel säsong, i det här fallet 10 avsnitt. För att fylla tiden fyller den ut den centrala historien med Big Franks svåra förhållande till en lånehaj, Nancys psykosomatiska (eller är det?) graviditet och några olycksbådande cameos från en möjligen imaginär prärievarg. Inte alla i skådespelarna gynnas heller. Thurman och Goldwyn ger båda starka framträdanden som karaktärer som kännetecknas av en outgrundlig förlust, men de lider av berättelsens behov av att hölja dem i mystik sedan Sasha, och vi, förblir i mörkret om deras sanna motiv.

Men även om det går från absorberande till frustrerande, särskilt i ett sista avsnitt som skapar en andra säsong som måste vara en radikal avvikelse från den första, har Chambers tillräckligt mycket att göra för att göra den värd en titt. Dess tilltalande ledning, ovanliga inställning och snygga bilder hjälper till att särskilja den, även om dessa delar inte alltid, eller ens ofta, hänger ihop. Liksom Sasha verkar det ibland vara i greppet om en identitetskris, men varje avsnitt har något - en cliffhanger, en direkt kommentar som antyder att en konstig vändning kommer, ett kusligt ögonblick - som gör det lätt att träffa 'pjäsen' nästa'-knappen, även när känslan Chambers vet vart den är på väg, och resan kommer att vara värd resan, börjar blekna.

Chambers har premiär fredagen den 26 april på Netflix.

BILDER: De 52 Netflix-originalen du borde titta på

En dag i taget