Reacher-recension: Amazons Jack Reacher fångar hans storlek, men inte hans potential

Alan Ritchson, Reacher

Alan Ritchson, Reacher

Prime Video

För drygt ett decennium sedan firade fans av Jack Reacher, huvudpersonen från Lee Childs kriminalromaner, när de äntligen fick sin önskan att se den enorma, 6 fot-5-tums före detta militärmajoren på den stora skärmen när Paramount Pictures tillkännagav det var att anpassa Child's 2005 bok One Shot. Och mannen som valdes för att spela Jack Reacher var... 5-fot-7-tumtom Cruise. Medan Cruise är en bona fide actionstjärna och medverkade i två Jack Reacher-filmer, fick han plats i Jack Reachers ficka. Det felet rättas till i Amazon Prime VideosReacher, som återtar karaktären som Child tänkt sig: som en helt okad han-man som kan bänka 350 och dubbelpumpa dunk utan trappstege. Eller åtminstone nå muggarna från överskåpet.

När du går vidare från Cruise, sa barn , 'Storleken på Reacher är verkligen, verkligen viktig och det är en stor del av vem han är.' Det kan tyckas oseriöst, speciellt med kameratrick nuförtiden, men den praktiska effekten är avgörande för showen, eftersom skaparen Nick Santora (Scorpion) räknar med att Reacher ska bli en hit eftersom Jack Reacher är den idealiska manliga fantasin om robust omkrets och kroppar som har sin egen gravitationskraft. Stiga påAlan Ritchson(Blood Drive, DC:s Hank Hall/Hawk), som är 6 fot 2 tum lång och, tittar på sin tunnformade bröstkorg, ungefär lika bred, axel vid axel. Det finns inte många scener där Ritchson inte fyller skärmen med sin massiva statur eller tornar upp sig över sina motspelare, en tydlig och effektiv design för att återställa karaktären för publiken.

6,0

Reacher

Se på Amazon Prime Video

• En bättre representation av Jack Reacher än filmerna
  • Slug humor
  • En stor kille som sparkar rumpan är alltid kul

• Massor av punkt A till punkt B proceduralism
  • Svamlar mellan att ta sig själv på för stort allvar och inte

Men Reacher är mer än bara en bit nötkött; karaktären, som lämnade militären för att korsa landet och göra ströjobb och lösa oupplösliga fall samtidigt som han levde på sin pension, har en detektivhjärna ovanför den nästan obefintliga halsen, en som kan spåra månens väg för att avgöra var en skytt skulle har gömt sig i högt gräs tre nätter tidigare, eller identifiera ursprunget till en tränad mördare genom stilen på huvudstöten han ger (båda dessa saker händer i Reacher). Reacher äter också beef jerky, hämtar sina kläder från en secondhandbutik (han bär en slips så småningom, men det slutar med att han använder den som ett vapen, F yeah!), och pratar bara när det spelar någon roll. Han har en känsla av ära, som han är villig att bryta när den tjänar det större syftet. Han kan ha begått några krigsförbrytelser, men de var den goda sortens krigsförbrytelser. Han är här för att hjälpa dem som behöver hjälp, men han är ingen välgörenhetsorganisation. Dessa detaljer är noggrant utvalda; Reacher vädjar till den ursprungliga önskan hos män att gå ut från ett sädesfält, spela linebacker och göra ett kritiskt 4:a-och-1-stopp, och sedan misshandla ett gäng no-gooders som trakasserar en söt liten dam på parkeringsplatsen.

I Reacher, hämtad från Reachers debut i boken Killing Floor från 1997, gör Jack något ännu coolare. När Reacher kliver av en buss i staden Margrave, Georgia, för att hitta dödsplatsen för en bluesmusiker han beundrade (se? coolt!), dras Reacher in i ett mordmysterium först som misstänkt och senare som ett slags konsult när det blir så. personlig, hjälpte till att lösa fallet med Margrave Police Department, som inkluderar den häftiga och hämtande officeren Roscoe Conklin (Willa Fitzgerald) och den flitige norrlänningen Oscar Finlay (Malcolm Goodwin), en polisdetektiv. Därifrån är Reacher en ganska vanlig poliskapris, med massor av undersökningar som tar dem från punkt A till punkt B, och spårar död kropp efter död kropp medan, tack och lov, idiotiska lokalbefolkningen och sydamerikanska mördare bråkar med Reacher trots att han är bygga som ett tegelhus.

Bästa filmerna på Amazon Prime Video just nu (januari 2022)

Tonmässigt fanns det en verklig möjlighet att lyfta genren här, särskilt med Jack. Det finns tillfällen då saker och ting är lättsamma och Ritchson slänger en rad för skratt och blinkar fullt ut åt det faktum att Reacher är lite av en robotisk dödande, brottslösande maskin. Och showen vet detta ibland också. 'Du är en bra man', säger en uppriktig Roscoe till honom efter att han fört henne i säkerhet och förklarat sitt rutiga förflutna i ett avsnitt under mitten av säsongen. 'Om någon kommer in genom den dörren, skjut dem', svarar han. Det är tillbaka till känslan av manlig fantasi; Reacher är all verksamhet, och det krockar med dem han arbetar med, vilket skapar humor och karaktär för showen.

Men det mesta av Reacher är en vanlig sida-till-manus-anpassning av en pappas sängbordsbok, med bara ett nominellt intressant mysterium av korruption och girighet som tar upp mer plats än det borde. Ironiskt nog är Reacher mer fascinerande när Reacher sjalar ner en tallrik BBQ som en grizzlybjörn i en konkurrensutsatt mattävling eller retar Finlay, som är Black, om hans bristande kunskap om bluesmusik och samhörighet med det klassiska rockbandet Kansas än vad han är. medan du är på jakt efter stora konspirationer med ledtrådar i blodspår. Men Reacher engagerar sig inte för den roliga sidan av karaktären så mycket som den kunde. Det spelas säkert för att fånga fans av Amazons andra populära Jack, Tom Clancys Jack Ryan, och det borde göra susen, men Reacher, som är en perfekt pappa-show men inte ett måste att se, har inga ambitioner att gå mycket längre bortom det.

Premiärer: 4 februari på Amazon Prime Video (alla åtta avsnitt)
Vem är med i den: Alan Ritchson, Willa Fitzgerald, Malcolm Goodwin, Kristin Kreuk
Vem ligger bakom: Nick Santora, skapare av Scorpion