Recension av Altered Carbon Säsong 2: Den staplas upp till säsong 1, på bättre och sämre

Den snabba genomgången avFörändrad kolSäsong 2 kokar ner till detta: Om du gillade Säsong 1 , du kommer förmodligen att gilla säsong 2. Den nya säsongen av noir-detektiv-sci-fi-serien med cyberpunk är nästan en kopia av den första, som behåller det som gjorde den till en livlig visuell fröjd men lär sig aldrig av de uppenbara misstagen av hokey dialog och slarvigt plottande. Och även om några aspekter av serien tog steg i säsong 2, är det en besvikelse att de problem som tas upp av blandade recensioner av säsong 1 var inte fixade.

Om du inte har sett serien, ställ dig då till rätta medan jag försöker förklara Altered Carbons värld, för det är en dumhet. 300 år in i framtiden har utomjordisk teknik hjälpt mänskligheten att digitalisera det mänskliga medvetandet så att människor – ja, deras personligheter, minnen och erfarenheter – kan laddas upp till 'stackar' som sedan kan läggas i andra kroppar (kallas ' sleeves' på Altered Carbons språkbruk). För de rika som har råd med den överföringsprocessen betyder det att de i princip kan leva för evigt, deras högar läggs i nya ärmar för evigt. För dessa få privilegierade förfaller köttet (eller mördas ofta i den här showen), men sinnet lever vidare i nya, unga, heta kroppar, medan de fattiga lever tråkiga normala livslängder fast i köttkostymen de har råd med eller föddes i Den här idén om odödlighet och klassism var det centrala temat för säsong 1 då den griniga antihjälten Takeshi Kovacs fick i uppdrag att lösa mordet på en man som fortfarande levde (offret laddade precis upp sitt medvetande till en ny kropp; ja , det blir komplicerat).

Altered Carbon Säsong 2: Boss avslöjar allt att veta

Säsong 2, övervakad av ny showrunnerAlison Schapker, utspelar sig 30 år efter finalen av säsong 1 -- om det känns som att det har gått 30 år sedan den kom ut, är du inte galen; Säsong 1 släpptes i februari 2018, och det tvååriga uppehållet mellan säsongerna är en evighet i Netflix-åren. Kovacs väcks i en ny högteknologisk sleeve (Anthony Mackie) på sin hemplanet Harlan's World, där någon behöver Kovacs för att hjälpa till att lösa ännu en omgång av brutala mord. Det är en kusligt lik uppsättning till säsong 1, vilket gör att showen kan hålla sig till sina tjocka, noir-detektivrötter anpassade från Richard K. Morgans böcker.

Det som omedelbart skiljer säsong 2 från säsong 1 – förutom att flytta från originalstjärnan Joel Kinnaman till Mackie, och skära ner fettet genom att förkorta säsongen till åtta avsnitt från 10 – är grunden för Kovacs undersökning. Nästan omedelbart ledde ledtrådarna som släpptes i Kovacs knä honom att också leta efter sin knasigt namngivna eviga kärlek Quellcrist Falconer (Renée Elise Goldsberry). Även om det tog ett tag att utvecklas på skärmen, utgjorde deras relation som sträcker sig över århundraden den känslomässiga kärnan i säsong 1, som nådde en topp i ett tillbakablicksavsnitt som var överlägset höjdpunkten i säsong 1 och gav säsongens andra halvlek ett ryck av energi innan dess löjliga final. Att lägga till Quell så tidigt i säsong 2 förankrar showen i ett karaktärsförhållande att bry sig om, något som säsong 1 kunde ha använt mycket mer av, och det är en stor förbättring i det avseendet.

Anthony Mackie, Altered Carbon

Anthony Mackie, Altered Carbon

Diyah Pera/Netflix

Problemet för Kovacs är att Quell är på en mordisk framfart av planetens grundare, och ingen, inte ens Quell själv, verkar veta varför. Det är en fråga som omedelbart dyker upp för tittaren men som inte besvaras, och inte precis tillfredsställande, förrän sent på säsongen när programmet gör en skarp sväng som liknar säsong 1s sena avslöjande. Men Quell är åtminstone en karaktär som inte bara är bekant för oss, utan också för Kovacs, och lägger till lite känslomässig resonans till det labyrintiska plottet som kan fastna i detaljer.

Med tre decennier och en ny planet som skiljer årstiderna åt, stöter Kovacs på flera nya karaktärer, framför allt Danica Harlan (Lela Loren), planetens guvernör och dotter till den tidigare guvernören, Konrad Harlan (Neal McDonough). Inledningsvis samarbetade Danica med Kovacs, men snart upptäcker Kovacs att Kovacs är ett skadedjur när han lär sig mer om henne. Kovacs korsar också vägar med en prisjägare som heter Trepp (Simone Missick) som letar efter sin försvunna bror. Till en början var hon försiktig med Kovacs, och hon kommer att lita på honom. Och sedan inte litar på honom och sedan kanske litar på honom igen. Kovacs verkar ha den effekten på människor; Altered Carbon är laddad med skiftande lojaliteter under den andra säsongen ända fram till finalen, vilket är frustrerande till den grad att bedöva, men om du inte hade problem med det i säsong 1, kommer du inte att ha ett i säsong 2 .

Altered Carbon Säsong 2: Allt att komma ihåg från Säsong 1

Men det är symptomatiskt för Altered Carbons största problem: Skrivandet är inte så bra. Liksom många pulp noirs är många karaktärer förvisade till handlingspunkter för att driva huvudpersonen mot nästa destination, dialogen är mer än påskbrunch ('Jag har kört ops sedan innan din farfars bollar släppte'), viktiga relationer förklaras istället för visas, och otroligt stora karaktärer introduceras inte förrän väldigt sent i berättelsen. Släng in Altered Carbons obevekligt sura attityd och svårighet att skapa intressanta karaktärer, och krokarna sjunker helt enkelt inte in.universums komplicerade terminologi, och du kommer att spola tillbaka mycket bara för att ta reda på vad som händer. Den där var inget problem med The Witcher , som också levde i en främmande värld med karaktärer som sprutade gobbledygook, men det är här för att det inte finns tillräckligt med karaktärs- eller handlingsutveckling för att suga in de flesta tittare för att bry sig om att förstå det hela. (Yennefers intensiva begär efter makt i The Witcher är mycket mer intressant än att Trepp letar efter sin bror, till exempel.)

Det är en gudagåva för showen då att världen är så spektakulärt förverkligad. Altered Carbons snuskiga sci-fi ser fortfarande fantastiskt ut (när du kan se det; titta inte på det här på en solig dag), kombinerar Blade Runners futurologi med stänk av viktoriansk design på Poes hotell (Poe [Chris Conner] är tillbaka i säsong 2, och han är fortfarande en av de bättre karaktärerna). Slumkvarteren i Harlan's World är smutsiga medan de rika lever i överflöd, gatorna är upplysta av neonskyltar medan de bakre gränderna är grumlade i ånga från vem vet var. Det visuella kan kännas bekant på grund av deras populära influenser, men Altered Carbon lyckas göra dem till sina. Specialeffekterna som gjorde säsong 1 till en av Netflix dyraste serier någonsin förblir imponerande i säsong 2, även om de kanske är något nedtonade – det finns inga minnesvärda breda bilder av en rymdstad eller flygningar i molnen som det var i säsong 1. Ändå, Altered Carbon är helt bevakningsbar för sin värld ensam.

Förändrad kol

Förändrad kol

Diyah Pera/Netflix

Jag måste också bara säga det: Takeshi Kovacs, trots att det är ett roligt namn att säga, är ganska tråkigt att titta på. Som en man som har gått igenom mycket är han inte vänlig på något sätt. Knäck ett leende, dude! Men jag tror inte att det är ett serieproblem eller ett skådespelarproblem; det är bara så karaktären är skriven. Han är en återgång till hårdkokta detektiver vars tystlåtna uppförande gjorde dem coola, men vi frågar mer av våra karaktärer nu. Kinnaman hade svårt att sälja honom i säsong 1, och Mackie har ett liknande problem i säsong 2, trots att båda var duktiga skådespelare i andra projekt som The Killing och Black Mirror. (Och det verkar inte finnas en klar favorit mellan de två; jag tror att Kinnaman gjorde en bättre Kovacs, men min kollega föredrar Mackie.) Det är bara närWill Yun Lee, som spelar Kovacs ursprungliga kropp och återvänder för säsong 2, verkar som att Kovacs har en fläkt av liv inom sig. Jag kommer inte säga hur Lee används i programmet, men det är fantastiskt att han är det. Den andra halvan av säsongen får ett rejält ryck när han dyker upp, och använder programmets mytologi med stor effekt för att få in honom.

Men det tar också upp en annan av Altered Carbons brister. Altered Carbon har en fantastisk sandlåda att arbeta med, men historien vet inte alltid hur man spelar i den. Lees framträdande i säsong 2 är en stor användning av showens mytologi, potential och inbakade frågor om mänsklighet och teknik, men jagar ner i virtuell verklighetskonstruktioner som är glorifierade drömsekvenser (jag hatar drömsekvenser), som säsong 2 gör ganska mycket ofta är det inte. Även om föreställningarna om odödlighet och separationen av sinne och kropp är kärnan i Altered Carbon, har det knappt berörts i säsong 2, förbigått till förmån för mer generiska teman om att kämpa med sitt förflutna och få din röst att spela roll. Westworld är inte perfekt, men det vet verkligen hur man drar fördel av sin premiss (kanske för mycket), till exempel.

Altered Carbon kommer att hålla fans av hård science-fiction glada, men det har inte kotletterna för att vara en crossover-hit. Den goda nyheten är att säsong 2 slutar på en ton som kan göra säsong 3 till sin bästa hittills, eftersom en väsentlig fråga om showens universum angående mänskliga kopior läggs på en tee att potentiellt spela med. Huruvida franchisen är villig att gå i den riktningen är en annan fråga.

TV-guidebetyg: 2,5/5

Säsong 2 av Altered Carbon finns nu på Netflix.