Recension av Atlanta säsong 3: Donald Glovers surrealistiska komedi är tillbaka som den aldrig lämnats

Donald Glover och Brian Tyree Henry, Atlanta

Coco Olakunle/FX

Världen har förändrats mycket sedan dessAtlantavar senast på tv. Säsong 2 avDonald Glovers visionära komediserie sändes 2018, innan *gester brett åt allt*. Säsong 3, som har premiär 24 mars på FX, anländer till ett Amerika som under några månader 2020 försökte komma till en bättre förståelse av 'hur det kändes att vara svart,' som Glover sa var hans 'uppsats' för showen innan den hade premiär 2016. Men världen har inte förändrats på ett sätt som skulle göra Atlantas surrealistiska, pessimistiska skildring av att vara svart i en rasistisk värld föråldrad. Saker och ting har bara blivit konstigare. Säsongspremiären har ett skämt som exakt sänker de ihåliga institutionella gesterna mot inkludering som har blivit ständigt närvarande under de senaste åren. I ett försök att inkludera mer svart historia i sin läroplan samarbetar en offentlig skola med Atlanta Falcons och Domino's för att ta elever till en visning av Black Panther 2. Skämtet är knappt ens satir. Det är så insiktsfullt att det känns som att det beskriver något som redan hänt. Världen har kommit ikapp Atlanta.

Säsong 3 eskalerar den oförutsägbara, allt-kan-hända-strukturen under de två första säsongerna. Säsongspremiären tar inte vid där säsong 2 slutade eller har någon av programmets ordinarie skådespelare, förutom Earn (Glover) mycket kort i slutet, och följer en Black preteen-pojke på en oroandeGå ut-esque resa när han adopteras av en vit fosterfamilj. Det verkar vara ett konstigt sätt att börja en säsong efter att programmet har varit avstängt i fyra år, men det är faktiskt en rent Atlanta-sak att göra. Det skulle vara konstigt om Glover gjorde som du förväntade dig att han skulle göra. Och det drömlika Lynchian-avsnittet känns som en tematisk prolog för resten av säsongen. Jag kan inte säga vad det temat är för säkert, eftersom FX bara skickade två avsnitt för granskning och säsongens faktiska berättelse börjar i det andra, men det här avsnittet är helt klart det första avsnittet av en anledning.

8.3

Atlanta

på Hulu

• Showen förblir lika rolig och konstnärligt uppfinningsrik som alltid
  • Man är inte rädd för att ta risker

• Begränsad granskningsprovstorlek kan dölja brister under hela säsongen

Säsong 3-premiären 'Three Slaps' börjar med en mardrömssekvens där en vit man och en svart man fiskar tillsammans, och den vita mannen berättar en spökhistoria om hur sjön de fiskar på hemsöks av de svartas själar. människor som bodde i en stad som en gång låg där sjön är nu och dog när regeringen översvämmade staden när den dämde upp en flod. Drömmaren är en pojke som heter Laquarius. Efter att han agerat i skolan leder en dyster händelsekedja till att Laquarius blir adopterad av två hippiehemmammor. De är olycksbådande vita kvinnor som använder till synes liberal välvilja som en täckmantel för avskyvärd rasism. Som säsong 2s legendariska 'Teddy Perkins,' 'Three Slaps' är en spänd, surrealistisk skräckhistoria med obehagligt rolig humor och en twist som jag inte kommer att förstöra här. Den är regisserad avHiro Murai, som har försett Atlanta med sin oneiriska glans sedan starten.

Murai regisserar också det andra avsnittet, 'Sinterklaas Is Coming to Town', som kommer ikapp med Earn, hans vän Darius (LaKeith Stanfield), hans rappare kusin Alfred aka Paper Boi (Brian Tyree Henry), och hans ex Van (Zazie Beetz) mitt under Paper Bois Europaturné (säsong 3 spelades in nästan helt i Europa). I avsnittet försöker Earn rädda Alfred ur ett hotellliknande europeiskt fängelse, medan Darius och Van vandrar runt i Amsterdam och söker inspiration. Det är ett traditionellt Atlanta-avsnitt, där allt kan och händer, som att träffa en man som kan vara Tupac Shakur medan han är på hospice. Fyra år ledigt har inte gjort Atlanta till en annorlunda show.

Atlanta är fortfarande en av TV:s mest distinkta program, om inte den mest distinkta, konstnärligt ambitiösa showen i sin tid. Det är lustigt, störande, sorgligt och fånigt på en gång och är orädd för att utmana sin publik. Det är intelligent konfronterande humor som tvingar vita tittare att tänka på vad de skrattar åt. Såvida det inte på något sätt faller av en klippa i kvalitet efter de två första avsnitten, behåller Atlanta säsong 3 showens svit av att vara en av de bästa programmen på TV vid liv. Inget av dessa två avsnitt är lika bra som Atlantas bästa avsnitt, men det känns som avsnitt på nivån 'Teddy Perkins' eller 'B.A.N.' eller 'Barbershop' kommer.

Premiärer: Torsdag 24 mars på FX med de två första avsnitten; Tillgänglig på Hulu nästa dag
Vem är med i den: Donald Glover, Brian Tyree Henry, LaKeith Stanfield, Zazie Beetz
Vem ligger bakom: Donald Glover