Recension av Bridgerton säsong 2: Anthony och Kate håller sig helt fantastiska, tack så mycket

Simone Ashley och Jonathan Bailey, Bridgerton

Netflix

Har du blivit omättligt besatt av att leta igenom dina sociala medier efter skvaller? Har du börjat svettas varje gång du drar en sked ur besticklådan? Vaknar du på nätterna med plötsligt vikande barm (jag är inte läkare men det låter som en riktig sak för mig)? Det kan bara betyda en sak:Bridgertonär tillbaka. Netflix enorma succéserie, baserad på Julia Quinns serie av romantikromaner om en högsamhällesfamilj i 1800-talets England, lämnade ett riktigt intryck när säsong 1 kom 2020, vad med sina hornade herrar och damer från Regency Era, dess frodiga bilder, och en romantik som är tänkt att få dig att både svimma och svettas. Om du är ett fan av serien som på något sätt har glömt magin i säsong 1 — mycket har hänt sedan den hade premiär, bara säga — var inte rädd, för det verkar som att säsong 2 av Bridgerton, som kommer den 25 mars, har absolut inte.

Bridgertons värld har kommit till säsong 2 mycket intakt. Skaparen Chris Van Dusens lekfulla ton, produktionsdesignern Will Hughes-Jones påkostade uppsättningar och de underbart detaljerade kostymerna (designade av Sophie Canale i säsong 2) kanske inte överraskar lika mycket som de gjorde till en början, men spektaklet av det hela förblir precis som roligt. Faktum är att min främsta takeaway när jag såg de här åtta nya avsnitten var hur sömlöst säsong 1 viker sig in i säsong 2. På gott och ont är denna nya sats av Bridgerton mycket av samma sak. Om du älskade säsong 1, vad ska du inte älska med säsong 2?

8,0

Bridgerton säsong 2

på Titta på Netflix

• De nya leads är lika bevakningsbara
  • Säsong 2 behåller energin från säsong 1

• Det nya fokuset på Anthony kan vara chockerande för vissa
  • Ingen Regé (men vi visste det)

Så då, vad är annorlunda när vi ger oss in i London 1814? Om du har följt Bridgerton-nyheterna är du väl medveten om att teamet bakom showen har gjort det klart att de tar sin ledning från romanerna, genom att Quinn fokuserar var och en av de åtta ursprungliga Bridgerton-böckerna på kärlekshistorien om en annan Bridgertons syskon. Säsong 1, främst baserad på Daphne-fokuserade The Duke and I, såg Bridgertons syskon nummer fyra, Daphne (Phoebe Dynevor) faller för hertigen av Hastings Simon Bassett (Regé-Jean Page) och sedan leva lycklig i alla sina dagar. Den var kåt som fan. Men även om Page var säsongens utbrott, kommer han inte att upprepa sin roll här. Dynevors Daphne dyker upp i en smart designad biroll, hon är det enda syskonen som verkligen vet hur det är att överleva äktenskapsmarknaden och falla pladask. I säsong 2 ser man istället Cupid vända sin båge mot den äldste Bridgerton, viscounten, Anthony (Jonathan Bailey).

I slutet av säsong 1 hade Anthony svurit bort kärleken efter att ha blivit hjärtkrossad av operasångerskan Siena Rosso (Sabrina Bartlett) och lovade att skaffa en hustru som skulle passa en viss uppsättning av krav, av vilka inget inkluderar verkliga känslor för henne, eftersom det är hans plikt som vicount och familjens överhuvud. Säsong 2 dyker djupare in i Anthonys insisterande på att gömma sig bakom hans plikt och ansvar och det finns mycket mer i det än hjärtesorg. Oavsett om han vill erkänna det eller inte, är det här en man som har ett djupt rotat trauma efter att ha blivit insatt i ledarrollen i familjen vid bara 19 år, efter att inte bara ha sett sin fars alltför tidiga död, utan även hur sorgen förtärde hans mamma Violet (Ruth Gemmell). Anthony är djupt ärrad av det. Bailey gör ett utmärkt jobb med att låta glimtar av den smärtan smyga sig genom rustningen som Anthony byggde själv av familjeplikt. Att utforska den här delen av Bridgertons familjehistoria ger också fler lager åt det ibland taggiga förhållandet mellan Anthony och hans mamma, och scenerna mellan Bailey och Gemmell har verklig känslomässig tyngd för dem.

Om Bailey är skicklig på att visa den sidan av Anthony, är han också ganska skicklig på att viska svimiga och förföriska saker till människor som han inte borde viska svimiga och förföriska saker till. Säsong 2 av Bridgerton verkar ha dragit ner kåtheten och istället dragit upp den påtagliga längtan. Åh, det finns så mycket längtan.

De bästa tv-programmen på Netflix att titta på just nu (mars 2022)

Och vem är föremålet för Anthonys begär? Det är Kate Sharma som spelas av Sex Education'sSimone Ashley. Säsongen kan ses som 'Anthonys kärlekshistoria', men det är utan tvekan en tvåhandsspelare och Ashley är ett välkommet tillskott till Bridgertons universum. Kate anländer till London med sin styvmor Mary Sheffield-Sharma (Shelley Conn) och yngre syster Edwina Sharma (Charithra Chandran), som alla har kommit över från Indien för Edwinas första säsong - planen är att hitta en kärleksmatch till henne med hjälp av Lady Danbury (Adjoa Andoh, som tack och lov får en mycket större roll den här säsongen) som deras sponsor. Det tar inte lång tid för Anthony att sikta in sig på Edwina, och ännu kortare för Kate, som har hört Anthonys lista över krav på en fru, att ta en allvarlig ogillande mot honom. De kan inte låta bli att sparra varje gång de befinner sig i varandras närvaro. Det är medfött för dem att nåla mot varandra. Och vad vi har här, vänner, är en patenterad fiende-till-älskare-situation. Det är en välsliten romantisk trope som egentligen bara är så bra som de två spelarna i den och Ashley och Bailey har en omedelbar kemi. Men Kate Sharma är inte bara ett kärleksintresse – programmet tar hand om att ge henne sitt eget bagage också. Ungefär som Anthony har Kate härdat sig och använder familjepliktens ursäkt för att bortförklara det. Ashley spelar sin ångest bra. Hon uttrycker oerhört mycket i hennes ögon - vilket är särskilt viktigt i en föreställning där förbjudna blickar är hälften av historien.

Allt detta är att säga att om du var orolig att Bridgerton inte skulle fungera utan Daphne och hertigen vid rodret, har du ingen anledning till det; Ashley och Bailey är mer än kapabla att bära showen. Det är otroligt lätt att se dessa två slåss ... och, eh, göra ... andra saker.

Men en kärlekshistoria gör inte en TV-säsong. Det är många andra saker som händer i Bridgertons värld. En del av avsnitten känns uppsvällda – flera passerar 60-minutersstrecket – och skulle kunna strömlinjeformas bättre, särskilt eftersom det finns ögonblick genomgående då storybeats börjar kännas repetitiva, både i Anthony och Kates berättelse, såväl som för flera bikaraktärer med bågar som regummerar mycket av säsong 1 (jag tittar på dig, Benedict och Colin). Någon annanstans, Eloise (claudia jessie) förblir den ljusaste punkten bland de andra Bridgertons, och även om mysteriet med Lady Whistledowns (röstande av Julie Andrews) identitet löstes – för publiken – förra säsongen, finns det fortfarande saker att utvinna där som lägger lite komplexitet till Penelopes (Nicola Coughlan) karaktär. Och ja, Featheringtons är fortfarande ute och planerar för att förbli relevanta, men jag skulle lätt ha bytt in hela deras story för mer tid med den mycket mer intressanta Sharma-familjen (ärligt talat, det finns en familjemiddag som får dig att vilja ha en hela serien om dessa kvinnor).

Så visst, ibland kunde de första avsnitten dra ut på tiden, men det var omöjligt att inte fortsätta att investera i att se det hela spela ut. Tack och lov är den bakre halvan av säsongen där saker och ting verkligen hettas upp. På alla sätt du föreställer dig.

Premiärer: Fredagen den 25 mars på Netflix
Vem är med i den: Simone Ashley, Jonathan Bailey, Ruth Gemmell, Nicola Coughlan, Charithra Chandran
Vem ligger bakom: Chris Van Dusen, Shonda Rhimes