The Gilded Age Review: Downton Abbeys efterträdare är en rik uppföljning

Carrie Coon, The Gilded Age

Carrie Coon, The Gilded Age

Alison Rosa/HBO

Tidigt i första avsnittet avDen förgyllda tidsåldern, efter en serie svepande bilder som ställer upp många av huvudkaraktärerna och det lyxiga kvarteret på Manhattan som de ibland oroligt delar, finns det en scen som verkar sannolikt eka genom resten av serien. Efter sin fars död träffar Marian Brook (Louisa Jacobson) sin advokat där hon får veta att den förmögenhet hon förväntade sig att ärva inte existerar. Efter att ha levt ett liv i komfort har hon nu ingenting, förutom de pengar hon kan samla in genom att sälja sina möbler. Även huset i Pennsylvania som hon kallar hem är uthyrt. Världen hon trodde att hon förstod har försvunnit utan någon egentlig varning. Om hon ska leva vidare är det att vara i en helt annan värld.

Utspelar sig 1882, The Gilded Age utspelar sig i ett ögonblick då en värld motvilligt ger vika för - eller åtminstone tvingas ge plats åt - en annan. Manhattanblocket som ger showen dess centrum fungerar som ett mikrokosmos för New York och för Amerika som helhet. På ena sidan ligger huset till Marians fastrar, änkan Agnes van Rhijn (Christine Baranski) och hennes nyfödda syster Ada (Cynthia Nixon), som kommer från gamla New York-familjer av den sorten som ser ner på de med namn som 'Morgan', 'Vanderbilt' och 'Rockefeller' som skamlösa anländare. (Det är här som Marian kommer att bosätta sig trots hennes fars långa distansering från sina systrar.)

8.2

Den förgyllda tidsåldern

• Fantastiska prestationer
  • Snygg produktionsdesign
  • Historisk detalj

• Raskt berättande känns ibland förhastat

Tvärs över gatan, i ett palatsliknande hus byggt av en blivande arkitekt (med andra ord inte ett av namnen som godkänts av de gamla pengatyperna), ligger George Russells hem (Morgan Spector), den nyligen (men extremt) rika chefen för ett expanderande järnvägsimperium, och hans fru Bertha (Carrie Coon), som inte gör några försök att dölja sina sociala ambitioner. Faktum är att hon är glad över att bli definierad av dem. Och om hon inte accepteras av världens Agneses och Adas, kommer hon att börja ta deras plats.

Länge på gång och med tanke på vad som verkar vara en kostnadsfri produktionsbudget, är The Gilded Age den senaste skapelsen avJulian Fellowes, den engelska författaren som är mest känd för att ha skrivit Gosford Park och skapat Downton Abbey. The Gilded Age gör lite för att försöka dölja sin likhet med sin föregångare, från de överdådigt detaljerade inställningarna till en expansiv skådespelare till berättelser där dramat sträcker sig från övervåningen i seriens lyxiga hem till tjänstebostäderna på nedervåningen. Ibland rinner det över från det ena till det andra. I Agnes och Adas hem, bara den erfarna butlern Bannisters jämnmodiga vägledning (Simon Jones) håller personalen i kö. Georges tjänare inkluderar Turner (Kelley Curran), en dam piga fast besluten att flytta upp i världen.

De bästa program och filmer att titta på i januari på HBO Max, Netflix, Hulu och mer

Vi vet detta om Turner både på grund av hennes handlingar och för att hon säger det högt vid mer än ett tillfälle. Precis som med Downton Abbey, kastar Fellowes in några entydiga hjältar och skurkar för att hålla handlingen igång. Men om några av seriens karaktärer ibland kan kännas lite endimensionella (hur roliga föreställningarna än animerar dem), finner The Gilded Age en hel del nyanser och moralisk tvetydighet i att skildra de talade och outtalade reglerna i världen där den utspelar sig. 'Jag är emot hennes stam', säger Agnes om Bertha. Men det finns platser där stammarna måste överlappa varandra, som välgörenhetsfunktioner som fungerar som infartsramper för dem som har tillräckligt med pengar för att bidra i en skala som gör dem omöjliga att förbise. Agnes och hennes släkt kanske ser de nyblivna som barbarer vid porten, men ingen port kan stå för evigt.

Sedan finns det andra New York, det som inte märks av New Yorks nya pengar eller dess gamla. Marian blir bestulen på sina pengar och sin tågbiljett medan hon väntar på att resa från Pennsylvania till New York, och blir beroende av Peggy Scotts välgörenhet (Denée Benton), en ung svart kvinna som betalar sin biljett då, oförmögen att ta en färja till New York på grund av regnet, tillbringar natten hemma hos Agnes och Ada (med en del knorrande från några av tjänarna). Anställd, tack vare sin fulländade skrivarskicklighet, för att fungera som Agnes sekreterare, använder Peggy sin nya position som ett sätt att sätta lite distans mellan sig själv och sina föräldrar och starta en författarkarriär, trots de många professionella vägspärrar hon möter som svart kvinna . Marian blir vän med henne men är inte säker på vad hon ska göra av henne och får i ett senare avsnitt veta att vissa antaganden hon gjort om sin nya vän och hennes bakgrund inte har någon grund i verkligheten.

'Jag bor i ett annat land än det du känner', säger Peggy till henne, och på många sätt är The Gilded Age en serie om de olika sätten att leva och se på världen som kan existera inom ett delat rum. Precis som med Downton Abbey verkar Fellowes impuls att utforska nyanserna i hans serievärld ibland vara i strid med hans instinkter som berättare. Ibland stannar The Gilded Age upp för att överväga komplexiteten i ett ögonblick när Peggy motvilligt följer med Marian till en då ny butik som öppnats av bröderna Bloomingdale där hon möter outtalad fientlighet som Marian inte förväntar sig eller upptäcker. Andra gånger rusar det fram historien via dramatisk utveckling och hetsiga konfrontationer. Vid ett tillfälle noterar en karaktär en annans likhet med en karaktär i ett melodrama och det spelar som en blinkning till publiken som inser att de tittar på ett högtonat dramas exteriör placerat ovanpå ett såpoperachassi.

Louisa Jacobson och Denée Benton, The Gilded Age

Alison Cohen Rosa/HBO

Ändå, precis som med Downton Abbey, är det ganska svårt att motstå, både för att Fellowes är så skicklig på att skapa spänning om vad som kommer att hända härnäst och skådespelarnas rika prestationer. Coon lutar sig in i Berthas ibland skoningslösa beslutsamhet, Nixon spelar Ada som en kvinna med goda avsikter som är överväldigad av nervositet och tvivel som odlas av att vara i sin viljestarka systers omloppsbana, och Baranski spelar Agnes som en kvinna vars ärkighet och snålhet- liners kan maskera dold komplexitet. (Hon har inte tid för Bertha men, än så länge åtminstone, erbjuder Peggy inget annat än stöd.) Några väl utvalda gäststjärnor skadar inte heller, som t.ex.Bill Irwin,Audra McDonald, och en mustaschNathan Lanesom high society-portvakten Ward McAllister, arbetade en av flera verkliga figurer in i historien.

Hur djupt Gilded Age vill komma under ytan av sin värld i övergång återstår fortfarande att se. Trots all seriens tonvikt på fördomar och begränsningar i sin era, är den också förälskad i dess fina dekorationer och festligheter. Titeln kommer från ett namn för USA:s högkonjunktur under det sena 1800-talet, hämtat från en roman av Mark Twain och Charles Dudley Warner, men ändå njuter The Gilded Age, i de fem avsnitt som ges till kritiker, ofta i guldet utan att oroa sig för mycket över vad som är under det glänsande yttre. Åtminstone inte än. En dramatisk episod avslöjar hur snabbt en förmögenhet kan gå förlorad, speciellt när spelets nya spelare inte tar hänsyn till de gamla reglerna. Det gör klart att i många avseenden är varje karaktär här i samma position som Marian, en som upplever att de tvingas ut ur det liv de har levt fram till nu och in i det okända. De vet det bara inte än.

Premiärer: Måndag 24 januari kl. 9/8c på HBO och HBO Max, nya avsnitt varje vecka
Vem är med i den: Christine Baranski, Cynthia Nixon, Carrie Coon, Morgan Spector, Denée Benton, Louisa Jacobson
Vem ligger bakom: Julian Fellowes