The Rook Review: Somehow, This Drama Makes Dead Bodies and Olivia Munn Seem Dull

När en tv-serie öppnar med en karaktär som vaknar i regnet omgiven av döda kroppar och utan en aning om hur hon kom dit, är det svårt att inte vilja ta reda på vad som händer härnäst. Så det är nästan en bedrift att Starz nya serieTornetlyckas förminska det begäret en scen i taget genom att ta ett tråkigt förhållningssätt till vad som borde vara övertygande material. Superkrafter! Dubbelkryss! Fyrlingar som delar ett sinne över fyra kroppar! En man som använder sin förmåga att söva andra för att ha sex med sin älskarinna medan hennes man slumrar vid frukostbordet! Allt borde vara så spännande, men The Rook verkar fast besluten att hålla ett lågt, stadigt sus som alltid verkar vara på gränsen till att flimra ut.

Det är åtminstone delvis designat. Anpassad från en roman från 2012 av Daniel O'Malley, handlar The Rook om Checquys skumma gärningar, en topphemlig brittisk organisation utformad för att lokalisera och träna EVA:er, män och kvinnor med övernaturliga förmågor. (Det är en förkortning för 'Extreme Variant Abilities'.) Att göra det innebär att slå huvuden med gamar, människohandlare som kidnappar EVA:er och säljer dem på den svarta marknaden till ännu mindre noggranna kunder. Showrunners Lisa Zwerling, Karyn Usher och Stephen Garrett verkar vilja berätta en X-Men-liknande historia i en John Le Carré-inspirerad värld av mystiska arkivskåp och intriger mellan kontoret. (Ursprungligen en exekutiv producent, Twilight-skaparen Stephanie Meyer lämnade efter att produktionen av serien började.)

Emma Greenwell, Olivia Munn; Tornet

Emma Greenwell, Olivia Munn; Tornet

Stefan Hill

Det är ingen dålig idé, men det kostar inget att utföra.Emma Greenwellspelar Myfanwy (rimmar med Tiffany) Thomas, den minnesbortskaffade kvinnan som först sågs i den gripande öppningen. Shades of Jason Bourne, hon befinner sig i fara utan aning om vad som händer. Som tur är har hon en vägledande hand: sig själv. I fickan hittar Myfanwy en lapp som hon skrivit till sig själv om hon inte kan komma ihåg vem hon är. Hon har till och med gett sig själv ett val i form av två nycklar: en röd som öppnar en ruta så att hon kan börja om under en annan identitet och en blå som gör att hon kan börja pussla ihop vem hon är och hur hon hamnade i en trång punkt.

Naturligtvis väljer hon den blå nyckeln. Det skulle bli en kort serie om hon inte gjorde det. (Det är redan typ en kort första säsong med åtta avsnitt, varav de fyra första gavs till kritiker.) Valet för henne så småningom tillbaka till sin lägenhet, i sig en plats fylld av hemligheter, inklusive information om Checquy, en organisation ordnad hierarkiskt med titlar hämtade från schackpjäsnamn. Hon är ett torn (därav titeln), en kraftfull pjäs men en annan strävar efter att ta av brädan. Hon är också en EVA som har gåvor som ingen i hennes närhet verkar förstå till fullo, vilket kan tjäna henne väl om det inte bevisar att hon har ångrat sig.

Snart kommer Myfanwy på att hon undrar vem hon kan lita på. Hennes överordnade Linda Farrier (Joel Richardson) verkar ha hennes bästa i åtanke, men vem vet? Sedan finns det Gestalten, fyra syskon med ett delat medvetande som tillsammans har en grej för Myfanwy, även om det inte betyder att de inte är fienden. Ytterligare komplicerande saker: ankomsten av Monica Reed (Olivia Munn), en amerikan som är van vid att få sin egen vilja - hennes superstyrka hjälper - med lite intresse av att respektera Checquys kontorspolitik.

Showen är inte utan smarta inslag. I en scen använder Myfanwy Gestaltens önskan om henne till sin fördel, vilket väcker så starka känslor när hon kysser en att en annan krockar med sin bil någonstans på andra sidan London. Den första halvan av säsongen avslutas också med en lovande utveckling, där man utforskar vad som kan hända om Myfanwy slutade lyssna på råden hon lämnat åt sig själv och börjar följa sina omedelbara instinkter.

Tornet

Tornet

Stefan Hill

Det är också ett av de första ögonblicken när Myfanwy – förr eller nu – blir intressant. Greenwell gör sitt bästa för att föreslå en karaktär fylld av komplexa, böljande känslor som hon inte kan uttrycka, men skrivandet tillåter henne aldrig att vara något annat än en skicklig cypher, eller ge mycket anledning att bry sig om hennes öde eller världens öde i som hon bebor.

Det är en show fylld med spännande idéer som liksom studsar runt utan att riktigt landa och den smarta men frustrerande underskattade regin gör lite för att liva upp det. Närvaron av försäkrade stjärnor som Richardson och Adrian Lester hjälper, men Munn överkompenserar med sin fräcka amerikanskhet. Hon är livlig men hon verkar också malplacerad. Eller så kanske Munn har rätt idé och showen borde ta sina signaler från henne istället för att vara trogen sin alltför ljumna vision av vad som händer när du blandar spion och superkrafter. Det är en bra idé i behov av en mindre sömnig show.

The Rook har premiär söndagen den 30 juni kl 8/7c på Starz.